KPMGs nye norgessjef tar grep og samler kompetanse fra hele landet. Det nye AI-senteret skal hjelpe næringslivet i overgangen til å bruke kunstig intelligens i hverdagen.
– Vi vet at AI kommer til å treffe norske bedrifter i tre bølger. Den første ser vi nå, men den neste bølgen vil bli langt mer omfattende. Vi får inn mange henvendelser, og samler nå de beste fagfolkene våre for å kunne bistå så godt som mulig, sier administrerende direktør i KPMG, Rune Skjelvan.
KPMGs nye AI-senter har en bred sammensetting av erfarne rådgivere, teknologer, advokater, sikkerhetseksperter og utviklere. Teamet bistår norske virksomheter på mange områder for å sikre en helhetlig tilnærming:
– Inspirasjon og innføring i teknologien og mulighetsrommet for ulike bransjer
– Workshops for å avdekke relevante og verdifulle use-caser for selskapet
– Bruk av AI-assistenter på forskjellige nivåer i virksomheten
– God styring, sikkerhet og personvern
Det nye AI-senteret skal blant annet sikre norske kunder det nyeste fra KPMGs alliansepartnere som Microsoft, ServiceNow, IBM og Google. I tillegg vil senteret være tett koblet til KPMGs globale AI-nettverk som allerede har opparbeidet mye erfaring fra ulike sektorer og forretningsfunksjoner. Resultatet blir et nettverk av erfaring, kompetanse og teknologi som skal sikre norske virksomheter et konkurransefortrinn, samtidig som man reduserer risiko.
KPMG og Microsoft annonserte i juli at de utvider sitt globale partnerskap, og setter AI helt i front av samarbeidet.
– Pågangen er stor, og både rådgivnings- og revisjonskundene våre har stor interesse for mulighetene innen kunstig intelligens. Mange er bekymret for at de allerede henger etter. I tillegg ser vi at spørsmål knyttet til etikk, personvern, cybersikkerhet og digital infrastruktur følger som en naturlig hale på utviklingen.
Skjelvan tror at næringslivsaktører som er tidlig på ballen i AI-løpet kan skaffe seg et fortrinn, dersom de angriper mulighetene på rett måte.
– De som tør å satse nå blir bedre rustet til å operere i det teknologiske landskapet som garantert kommer til å prege arbeidslivet i årene fremover.
Ettersom teknologien treffer bredt, er KPMGs nye AI-senter bygget på et tverrfaglig fundament.
– Jeg tror mange kjenner på frykten for å bli parkert av andre aktører som har vært raskere til å omstille seg, sier Skjelvan.
Han tror selskaper fort kan gå i én av to feller. Enten ved at de blir så overveldet av utviklingen at de bruker for lang tid med å komme i gang med å finne mulighetene, eller ved at de ukritisk begynner å ta i bruk verktøy uten å kartlegge risiko.
– Når man kommer i gang vil det raskt dukke opp sammensatte spørsmål, der kombinasjonen av sektorerfaring, teknologisk og juridisk kompetanse er viktig for å skape trygghet, sier Skjelvan. Det er dette vårt AI-senter skal være tilgjengelig for å bidra med, også inn i vårt eksisterende kundearbeid.
KPMG USAs nyeste AI-undersøkelse bruker uttrykket «enormous impact» når de beskriver hva som venter næringslivet. Samtidig viser undersøkelsen at de fleste næringslivsledere er lite forberedt.