
NAF og Motor hadde med 29 elbiler på test. Alle kjørte lenger enn oppgitt rekkevidde, og noen knuste den solid. – Teslas modeller gikk som forventet lengst, men koreanerne imponerte igjen og knuste oppgitt rekkevidde, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Det er andre gang NAF og Motor tester rekkevidden på et stort utvalg elbiler. I vinterens test ble 20 av bilene testet og alle kjørte da kortere enn oppgitt rekkevidde, den såkalte WLTP-rekkevidden. Siden da har det kommet ni nye elbilmodeller på markedet, som alle ble inkludert i sommerens test.
10. juni ble samme rute som i vinter kjørt. Denne gangen var det mange som kom seg både opp på Dovrefjell og over Venabygdsfjellet. I vinter kapitulerte alle bilene før Venabygdsfjellet.
– Forholdene var optimale med temperaturer mellom femten og tjueen grader og tørt vær. Men det var overraskende at så mange biler skulle kjøre så langt som de gjorde, sier Sødal.
I vinterens test overbeviste Hyundai Kona med å kjøre nesten like langt på norsk vinterføre som rekkevidden produsenten har oppgitt. Nå overbeviste samme bil igjen ved å kjøre hele 88 kilometer lenger enn oppgitt rekkevidde. Også koreanerne Kia e-Niro og e-Soul klinket til med lang rekkevidde. E-Niro kjørte 69,5 kilometer lenger enn oppgitt rekkevidde og e-Soul med 68 kilometer. Også Opel Ampera-e, som skuffet i vintertesten, kjørte langt, hele 89 kilometer lenger enn oppgitt rekkevidde.
– De fleste av modellene gikk mye lenger enn det som står i salgsmateriellet. Igjen bekreftet dette at den offisielle målemetoden, WLTP, bare er en indikasjon på rekkevidde og ikke fakta, sier Nils Sødal.
Testen viser at det ikke er lett å beregne rekkevidden på elbiler. Mange faktorer spiller inn og det er stor forskjell på vær, topografi og føreforhold.
– Det som i hvert fall er sikkert etter denne testen, er at norgesferien i elbil kan by på færre ladestopp enn mange tror. Så lenge været er godt, går bilene langt, ja faktisk lenger enn du tror, avslutter Nils Sødal.