Små klesmerker og uavhengige butikker lever farlig i disse dager – på Grünerløkka velger likevel FOGG Gildeskål å satse på egen butikk.
Da FOGG Gildeskål åpnet sin første Oslo-butikk i juli 2020 var det planlagt som en 2-måneders pop up butikk. Mottakelsen på Grünerløkka var så god at leiekontrakten er utvidet flere ganger og nå satser klesmerket på videre drift av egen brand store, tross corona-stengt hovedstad.
– Dette året har vært tøft med pålagt nedstengning og tilhørende omsetningssvikt, men mottagelsen FOGG har fått i Oslo, gjør at vi har troa på at vi er på riktig plass og gutser derfor på og satser videre, sier Gøril Pedersen, daglig leder i FOGG Gildeskål.
Den arktiske varmen har for alvor inntatt Oslo, og den kreative nabolagsmentaliteten på Grünerløkka er en god match med FOGGs filosofi om å gjøre verden varmere. Kunder og nabobedriftene utrykker at merket er et positivt tilskudd til næringslivet her, og selv som relativt ny bedrift på Løkka merket FOGG positiv effekt av #beholdoslo-stuntet i vinter.
Butikken har gitt naturlig vekst for klesmerket med god eksponering, flere ansatte, kreative og strategiske samarbeidspartnere, gjester og kunder. Lokalet og beliggenheten sentralt i Oslo gir muligheten for å fremme andre aktører og produkter i et arktisk univers, så i butikken finnes også andre norske designere og leverandører av kvalitetsvarer.
– Det var skrekkblandet fryd. Butikkåpning med ullplagg midt på sommeren, under en pandemi var kanskje ikke logisk, men som bedriftseiere så vi en mulighet og grep den. Det gjør vi nå også, sier Frøydis Pedersen, kreativ leder i FOGG Gildeskål.
Inntil butikken åpner igjen fungerer «Klikk og hent», ved å plukke opp nettordre i butikken.