Hurtiglading i Nordland: Enova prøver på nytt

enova

Utlysningen om støtte til hurtigladere langs Kystriksveien og Lofoten endte ikke med utbygging. Nå gjør Enova et nytt forsøk på å fremskynde elbilsatsingen i Nordland og Namdalen.

Selv om elbiler utgjør en stadig økende andel av nybilsalget i Norge, går ikke utviklingen i samme tempo overalt. Enova tilbyr derfor støtte til etablering av ladesteder i utvalgte områder. Med Enovas forrige utlysning var målet å få på plass et grunnleggende ladenettverk langs viktige akser som Kystriksveien og Lofoten. Enova fikk imidlertid ingen kvalifiserte søknader på pakken som omfattet Kystriksveien, og bare én på pakken som inkluderte Lofoten.

Les også:  SpareBank 1 Nord-Norge legger ned 16 bankkontorer: Se listen

Enovas støtte til hurtiglading er organisert som konkurranser hvor tilbydere konkurrerer om å bygge ut infrastruktur for hurtiglading av elbil i gitte områder etter gitte standarder. Det er konkurransen mellom søkerne som definerer hvilken støtte som må til for å utløse byggingen: det er enkelt sagt det laveste tilbudet som vinner. Når det – som i tilfellet med Lofoten-pakken – er kun én søker, har Enova to muligheter: avlyse konkurransen eller inngå forhandlinger med søkeren for å finne riktig støttenivå. 

Les også:  Næringslivet i Nordland sparer 680 millioner på Altinn

– Vi valgte å gå inn i forhandling med søkeren med ambisjon om å finne en løsning for utbygging i Lofoten. Etter en innledende dialog har vi nå imidlertid valgt å avlyse konkurransen for heller å komme raskere i gang med et nytt forsøk. Signaler både fra søker og andre aktører indikerer at det er interesse i markedet for en revidert utlysning, sier markedssjef Astrid Lilliestråle i Enova.

Les også:  Vil få Europa til å bruke Andøya Spaceport

Med forbehold om utviklingen i koronasituasjonen og eventuell endring i smittevernregler inviterer Enova nå alle aktører som er interesserte i å få til en utbygging i disse områdene til et dialogmøte i Bodø den 27. august for å diskutere innholdet i den nye utlysningen. 

Målet er å være på banen med en ny utlysning allerede i september, noe som muliggjør en tildeling rundt årsskiftet. Det betyr i så fall at hurtigladerne kan komme på plass i løpet av sommersesongen neste år.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.