Ford Mustang Mach 1 er klar for levering i Europa

mustang

Nå starter de første kundeutleveringene av nye Ford Mustang Mach 1 – den mest banetilpassede Mustangen som noensinne er tilbudt det europeiske markedet.

Mustang Mach 1 er den råeste varianten av den ikoniske sportsbilen som noensinne er tilbudt på det europeiske markedet. Med en spesialkalibrert 460 HK 5.0-liters V8 bensinmotor i aluminium er den spesielt modifisert for enda bedre ytelse.

– Det er en grunn til at Mustang er verdens mest solgte sportsbil, og med Mach 1 vil den bli en enda større stjerne blant Performance-fans i hele Europa. Den er utviklet med tanke på kjøring på både bane og vei og er på alle måter verdig å bære det ikoniske Mach 1-navnet, sier chief programmer engineer for Mustang Mach 1 i Europa, Matthias Tonn.

Mustang Mach 1 gjør unna 0 – 100 km/t på 4,4 sekunder. Marktrykket er også økt med hele 22 % sammenlignet med Mustang GT. Dette gjør at bilen er enda bedre å kjøre i svinger og i høy fart.

Les også:  NAF-undersøkelse: - Over halvparten vasker frontruta for sjelden

En åpen inntaksmanifold sørger for mer luft inn til motoren som også har blitt oppgradert med ny programvare og ny direkte bensininnsprøyting for å øke kreftene og dreiemomentet. Maks krefter blir levert ved 7500 omdreininger i minuttet. Maksimalt dreiemoment på 529 Nm oppnås ved 4600 omdreininger per minutt.

Mach 1 blir også den første produksjonsvarianten av Mustang i Europa som kan fås med den ekstremt sportslige 6-trinns manuelle girkassen* TREMEC 3160 med rev-matching teknologi for sømløs nedgiring. Denne girkassen er spesialtilpasset for å muliggjøre aggressive girskifter ved høye turtall. Sammen med en kort girvandring gjør dette bilen svært morsom å kjøre. 

Alternativt kan kunder også få den eksklusive modellen med en variant av Fords 10-trinns automatgirkasse** som både er rekalibrert og optimalisert for svært aktiv kjøring både på bane og på landeveien.

Les også:  - Ny regjering må legge til rette for norsk verdiskaping

Begge girkassene kommer med egen oljeavkjøler, et kjølesystem for bakakslingen, og en differensialsperre for optimal overføring av dreiemoment under kjøring. Med 10-trinns automatgirkasse kommer den også med enda en luft-til-olje avkjøler – som øker kjølekapasiteten med ytterligere 75 %.

Mustang Mach 1 har fått en rekke areodynamiske forbedringer, som en unik front med en ny 2-delt grill, en ny nedre grill og nye sideinntak, som sammen sørger for bedre ytelse og et enda mer særegent utseende enn de originale modellene. Dedikerte finner bidrar slik at luft ledes til bremsene for å kjøle de direkte. 6-stempel Brembo-bremsekalipere gjør at nedbremsingen fra 100 – 0 km/t kan skje på en bremsestrekning som er mindre enn 32 meter. 

Les også:  Nordea lanserer grønne termininnskudd for bedrifter

Et unikt fjæringsoppsett forbedrer bilens kjøreegenskaper ytterligere. Med spesialkalibrerte MagneRide ® 1-dempere og spesialutviklede fjæringer får du enda bedre kontroll og raskere tilbakemeldinger ved kjøring i skarpe svinger. Den elektriske styringsprogramvaren er fininnstilt og sørger for at sjåføren har den mest presise styringen som en Mustang i Europa noensinne har hatt.

Bilens fjæringer er satt opp for å tåle hard akselerasjon og nedbremsing. De unike 19’’-aluminiumsfelger med Michelin Pilot Sport 4-dekk gir deg et fantastisk grep, enten det er på bane eller på veien.

Nye Mustang Mach 1 kommer også med kjøremodus, inkludert Sport og Track med TrackApps som gjør at sjåføren kan måle akselerasjon og benytte seg av Launch Control. Alt dette kan sees i det 12-tommers store heldigitale instrumentpanelet.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.