En fersk undersøkelse utført av Norstat på vegne av reisebyrået Sembo kaster lys over hva skandinaviske reisende sine preferanser og verdier.
I undersøkelsen fremkommer det at mange nordmenn mener bærekraft er viktig når de bestiller feriereiser. Faktisk så mange som 4 av 10. Men, det er store forskjeller mellom regionene.
Resultatene viser nemlig at de fra Nord-Norge er minst opptatt av bærekraft når de bestiller ferieturer. Bare 28 prosent av respondentene fra regionen svarer at det er viktig eller svært viktig.
Dette står i kontrast mot hele 43 prosent i Midt-Norge, og 38 prosent i Oslo. I Skandinavia er det svenskene som er mest opptatt av bærekraft – der mener hele 50 prosent at det er viktig eller svært viktig for dem når de skal bestille reiser.
I undersøkelsen Reisepuls 2024, gjennomført av Opinion på vegne av Virke, avsløres det at gjennomsnittshusholdningen har til hensikt å bruke 45 900 kroner på ferier i 2024, en økning på over 26 prosent fra året før.
Hele 65 prosent av nordmenn planlegger å ha sommerferie i år Reisepuls 2024, og blant de mest populære destinasjonene på Sembo sin plattform finner vi Antalya, Bangkok og Palma de Mallorca.
– Vi sorterer alltid resultatene etter hva som er mest populært, og viser resultatene som er mest relevante med hensyn til hva andre kunder har booket. Hos Sembo kan ikke hoteller og flyselskap betale for å ligge øverst i søkefeltet, sier Andreas Elmgren, daglig leder i Sembo.
Sembo er en del av Stena Line Holding Group, og er et reisebyrå som har ligget i tet på å utvikle innovative løsninger for bestilling av reiser.
I april lanserte Sembo verdens første AI-assistent for booking av flerstoppreiser, i en og samme prosess. Verktøyet planlegger og bestiller reisen for deg basert på en tekst- prompt, i ChatGPT-stil.
Hos Sembo er det kundetilfredshet som ligger i fokus, og alle reiser som bestilles gjennom plattformen kommer med prisgaranti.
At pris er en viktig faktor når vi bestiller reiser, kommer nok ikke som et sjokk for noen. 78 prosent av respondentene fra Nord-Norge svarer at rimelige feriereiser er viktig for dem, litt over landssnittet i Norge på 76 prosent.
Dette er lavere enn resten av Skandinavia. I Danmark svarer 80 prosent at det er viktig, og i Sverige er det hele 88 prosent som svarer det samme.