– Avgiftsøkningen for nye forurensende biler er et helt nødvendig grep på veien mot hundre prosent utslippsfritt nybilsalg i 2025, sier generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu.
Generalsekretæren i Elbilforeningen mener elbilandelen må passere 95 prosent i 2024, og det tror hun også er mulig å få til.
Ladbare hybridbiler vil få om lag 50 000 kroner i økt kjøpsavgift neste år. En vesentlig del av økningen kommer av at bilene ikke lenger får rabatt i vektkomponenten i engangsavgiften.
Christina Bu gleder seg over at vi snart kan vinke farvel til en bilteknologi som i realiteten nå er et hinder for det viktige klimamålet i 2025.
– Hybridbiler har utspilt sin rolle etter at langt flere elbilmodeller med lengre rekkevidde har kommet på markedet, sier hun.
For elbiler blir det derimot ingen endringer i kjøpsavgiftene ved nyttår.
I 2023 flatet elbilandelen i nybilsalget ut etter mange år med sterk årlig vekst. Både innføring av moms og en ny vektavgift på alle biler, inkludert elbiler, bidro til brems i elbilsatsingen.
Innføringen av avgiftene på elbil ga elbil-bonanza før nyttår i fjor. I år ser vi ikke den samme effekten for ladbare hybridbiler.
– Dette kan kanskje tyde på at forurensende biler har tapt sin popularitet allerede før de økte avgiftene slår inn, mener Christina Bu.
Regjeringen har varslet at i 2024 kommer endringer i moms-regelverket for å øke andelen elbiler i leasing-markedet. Dette bidrar til at Elbilforeningen har tro på høy elbilandel.
– Vi i Elbilforeningen har lenge etterlyst tiltak for å øke elbilandelen i leasing- og næringsmarkedet, og det må skje i 2024 for at vi skal nå 2025-målet, sier Bu.
Det siste året før 2025 er spesielt spennende, og Christina Bu minner om at det kun skal selges elbiler når vi går inn i 2025.
– Vi har klart å øke elbilandelen i store byks flere ganger før. I år er vi langt mer optimistiske enn i fjor, fordi statsbudsjettet nå har gitt et klart konkurransefortrinn for helelektriske biler, avslutter Christina Bu.