E for elektrifisering: Nye Mercedes-Benz E-Klasse med syv ladbare varianter

Mercedes-Benz

Elektrifiseringen fortsetter hos Mercedes-Benz med oppgraderte E-Klasse. Nye mildhybrider og hele syv plug-in hybrider er tilgjengelig, inkludert en svært viktig kombinasjon for Norge – ladbar stasjonsvogn med firehjulsdrift. De første bilene forventes til Norge i løpet av sommeren.

– E-Klasse er for mange selve definisjonen på Mercedes-Benz. Den internasjonale bestselgeren satte standarden i 2016, og med en oppgradert modell på trappene ligger alt til rette for videre suksess, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.

En av de største nyhetene for det norske markedet er introduksjonen av syv ladbare alternativer. Her finnes ulike kombinasjoner av bensin, diesel, sedan, stasjonsvogn og firehjulsdriftsystemet 4Matic. I tillegg avdukes mildhybrider med en ny firesylindret bensinmotor (M 254) med integrert startgenerator og 48-volt system. Ved hjelp av en elektrisk kompressor øker ladetrykket som gir inntil 20 hk og 180 Nm ekstra ved behov. Det samme systemet bidrar også til å redusere utslipp og forbruk takket være regenerering og muligheten til å «glide» med avslått motor.

Les også:  Annenhver nordmann vil handle på Black Friday

Rekkesekseren M 256 er allerede godt kjent fra modeller som CLS 450 og AMG CLS 53, mens de effektive dieselmotorene OM 654 og OM 656 gjør den nyeste motorgenerasjonen komplett.

– AMG har også hatt en finger med i spillet ved denne avduking, og kan skilte med to 53-modeller – sedan og stasjonsvogn. Legg til oppgraderte E-Klasse All-Terrain og de fleste bør finne en modell som passer deres ønsker og behov, fortsetter Myhre.

Les også:  Stor vekst for elsykler og elsparkesykler i Norden

Oppdaterte E-Klasse får et langt skarpere design og mange vil kjenne igjen elementer fra den linjelekre slektningen CLS. Det mest iøyenfallende er en ny aggressiv grill, nye hovedlys og fullstendig redesignede baklykter. På teknologifronten hentes det beste fra SUV’en GLE med siste generasjonen assistansesystemer. Dette resulterer i delvis selvkjørende egenskaper, i tillegg til et høyt nivå av aktiv sikkerhet der bilen reagerer hvis sjåføren ikke gjør det.

På den praktiske siden kan man trekke frem den adaptive justeringen av førersetet. Når høyden blir lagt inn via mediedisplayet eller Mercedes me, beveger setet seg automatisk til en passende stilling, som bare trenger å bli finjustert av føreren.

E-Klasse er utstyrt med et helt nytt ratt som en del av modelloppdateringen. Det fås i tre versjoner: i skinn, i en tre-skinn-kombinasjon og i en supersport-versjon. Instrumentpanelet og mediedisplayet styres ved å sveipe langs berøringsknappene på rattet, som nå er endret fra optisk til kapasitiv for å sikre bedre respons.

Les også:  Nettbutikk for brukte iPhoner lanserer i Norge: Finske «Swappie» går i strupen på Finn

Det samme prinsippet benyttes for å bestemme om føreren holder hendene på rattet, eller ikke. Der det tidligere var nødvendig med en lett styrebevegelse, er det nå tilstrekkelig at man holder i rattet. Dette forbedrer brukervennligheten betraktelig når man kjører i selvkjørende modus. Hvis systemet oppdager at sjåføren ikke har hendene på rattet over en viss tid, utløses en rekke varsler, og vil til slutt aktivere nødbremseassistenten (standard) hvis sjåføren fortsetter å være inaktiv.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.