Digitale Vesterålen-opplevelser får innovasjonsstøtte

pressenytt

Lofotr Næringsdrift vil ta Vesterålen til der turistene er. Nå får bedriften på Vestvågøy 585 000 kroner i støtte fra Design og arkitektur Norge (DOGA).

Koronapandemien gjør at turisttilstrømningen til Norge skrumper inn. Men dersom turistene ikke kan komme til til Vesterålen, så kan kanskje Vesterålen komme til turistene?

Lofotr Næringsdrift ønsker å utforske nettopp denne muligheten. Med hjelp fra arkitektkontoret Lundhagem vil de kombinere utvidet og blandet virkelighet med en rekke andre teknologier og konsepter for å skape nye og banebrytende opplevelser.

Nå får prosjektet 585 000 kroner i støtte fra DOGA gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Ifølge juryen har prosjektet stor innovasjonshøyde, og vil være relevant for alt fra museer og kulturaktører til destinasjonsutviklere i reiselivet. 

Les også:  Én av fire nordlendinger plages av dårlig inneklima på jobb

– Designdrevet innovasjon kan gi mer bærekraftige produkter og tjenester som er viktig for omstillingen av norsk næringsliv. DIP vektlegger særlig brukernes behov i innovasjonsprosessen. Det er en rekke spennende prosjekter som nå får støtte til å bruke design i innovasjonsprosessen, sier næringsminister Iselin Nybø (V).

Dette er ellevte gang DOGA deler ut DIP-midler. Normalt skjer utdelingen senere på høsten. På grunn av koronasituasjonen har juryen, som består av fagpersoner fra DOGA, Innovasjon Norge og Forskningsrådet, jobbet på høygir for å komme i mål så tidlig som mulig.

– Vi ønsker å bidra til at innovasjonshjulene over hele landet fortsetter å gå rundt. Derfor står vi klare til å utbetale DIP-midler tidligere enn vanlig. Midlene sikrer at designmetodikk tas i bruk i idéutviklingsfasen i prosjektene, noe som leder til bedre og mer samfunnsnyttig innovasjon, sier administrerende direktør Tor Inge Hjemdal i DOGA.

Les også:  Nå blusser nabokranglene opp: 1 av 3 i Nordland har vært i konflikt med naboen

Tendenser blant årets søkere viser at medvirkning blir et stadig mer sentralt tema i norske innovasjonsprosjekter. Antall søknader fra blågrønn sektor er også på vei opp, og miljø og sosial bærekraft går igjen i mange prosjekter. Dessuten fortsetter trenden fra i fjor med stadig større interesse for designdrevet innovasjonsmetodikk i arkitekt- og byggenæringen.

Hjemdal forteller at DIP skal stimulere til en brukersentrert og tverrfaglig tilnærming til innovasjon. Dette gjør at DIP er et aktuelt virkemiddel i alle bransjer og sektorer.

Les også:  Toppliste: Dette irriterer bilistene i Nordland mest

– Dersom brukernes meninger, ønsker og behov blir førende allerede i idéfasen, får vi bedre innovasjon. Gjennom kontinuerlig brukertesting, justeringer og forbedringer sørger designdrevet innovasjon for mer treffsikre løsninger, sier Hjemdal.

I år kom det inn hele 190 søknader, på til sammen 110 millioner kroner – en ny rekord i DIP-sammenheng. Etter grundig juryering sto DOGA igjen med 20 prosjekter, også dette en ny rekord.

– Kvaliteten på søknadene har jevnt over vært usedvanlig høy, og det var utrolig vanskelig å velge blant så mange sterke prosjekter, sier DOGA-sjefen.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.