Gjennom 100 år har Citroën vist dristighet og kreativitet for å bringe mobilitet til folket. På vei inn i sitt andre hundreår, viser de nå urban disrupsjon i praksis.
Citroën Ami er en ny tilnærming til mobilitet i tett befolkede områder, en liten toseters elbil med 70 kilometer rekkevidde og en makshastighet på 45 kilometer i timen. Det betyr at bilen i mange land kan kjøres fra du fyller 14 år og uten førerkort. Her i Norge vil den, slik reglene er i dag, kunne kjøres fra du er 16 år med mopedførerbevis.
– Ami er et nytt eksempel på hvordan Citroën alltid vil utfordre det etablerte – både når det kommer til design og funksjonalitet, sier Ole Stefan Nedenes, merkesjef for Citroën hos Bertel O. Steen.
Måten vi beveger oss i urbane miljøer har endret seg de siste årene. Ami med sin kompakte størrelse og elektriske drivlinje passer perfekt inn i de mest tettbebygde strøkene. Den tilbyr trygg og komfortabel transport rundt i byen, eller til nærmeste knutepunkt for kollektivtrafikk.
Ami er en lett mopedbil med fire hjul. Takket være sin elektriske drivlinje og lave vekt, kan den stille og raskt akselerere opp til toppfarten på 45 kilometer i timen.
Litium-ion-batteriet på 5.5 kWh ligger under gulvet. Ami lades fullt på tre timer fra en hvilken som helst 220-volts stikkontakt. Det gjør at det kreves minimalt med spesialtilpasset infrastruktur. Ami kan selvsagt også lades fra en veggboks med riktig type kabel.
Med begrenset plass i byene, har Citroën tenkt annerledes når det kommer til designet av Ami.
Godt plassert på spesialutviklede 14-tommers hjul, er den med en lengde på 2,41 meter, en bredde på 1,39 meter og en makshøyde på 1.52 meter, perfekt tilpasset små og trange bygater. Ami en svingradius på syv meter som bidrar til å gjøre den svært manøvrerbar .
Til tross for litt beskjedne ytre, gir Ami god plass til to personer. Kupeen gir mye romfølelse, ikke minst som et resultat av de store vindusflatene og panoramataket.
Som en liten retrohilsen til 2 CV – så åpnes også sidevinduet på Ami ved manuelt å vippe det opp.
Foran passasjersetet, som er trukket litt tilbake, er det plass til handleposer eller annen bagasje du trenger å ta med deg i Ami. Førersetet kan selvsagt justeres i lengderetningen for å tilpasses de forskjellige førerne.
I Ami sitter du i samme høyde som resten av bilene rundt deg. Det gjør at du føler deg trygg og komfortabel, også i uoversiktlig bytrafikk. Ami er et trygt alternativ og tillegg der kollektivtrafikk ikke dekker ditt behov – særlig når man sammenligner med kjøretøy med to eller tre hjul som sykler, sparkesykler eller mopeder.
I tillegg gir det deg selvsagt bedre komfort når været er dårlig.
Et blikk på Ami gjør at man legger merke til symmetrien. Som et bidrag til å holde prisen nede, er dører og deler av front og bakdel av bilen identiske. Dette gjør at man får ned produksjonskostnader og ikke minst reduserer antallet reservedeler.