Aker BioMarine og VARD lanserer verdens første spesialbygde krillfartøy

Aker BioMarine

Antarctic Endurance er navnet på fartøyet som fredag ble døpt i Ålesund. Krillfartøyet blir Aker BioMarines flaggskip innen energieffektiv fangst og operasjon og er et resultat av det ypperste innen norsk maritim skipsbygging og innovasjon.

Skipsdåpen og lanseringen markerer milepælen for en to års lang reise gjennom designprosesser, samarbeid og utrustning levert av de norske skipsbyggerne VARD.

Prosjektet har involvert over 40 norske underleverandører og mer enn 900 personer i Norge har jobbet iherdig med å få fartøyet ferdigstilt til 2019-sesongen.

– Vi har  brukt all vår erfaring og kunnskap i arbeidet om å realisere våre ambisjoner og operasjonelle behov for et fartøy av denne typen. Dette er noe vi bare kunne ha drømt om da vi startet vårt eget eventyr i Antarktis for mer enn et ti år siden, sier Matts Johansen, administrerende direktør i Aker BioMarine.

Les også:  Jubler for satsing på fiskerihavner i Nordland

– Antarctic Endurance er designet og konstruert spesielt for vår drift, hun er energibesparende og utstyrt med en rekke miljøvennlige teknologier som er implementert gjennom medvirkning og innspill fra vårt erfarne mannskap. Dette er et unikt fartøy på alle måter og vårt aller første spesialbyggede krillfartøy.

Båten har fått navnet Antarctic Endurance og er en hyllest til den verdenskjente Britiske polfareren, Sir Ernest Shackleton. Den ærverdige Alexandra Shackleton, barnebarnet til Sir Ernest Shackleton er gudmor til fartøyet. 

– Dette er en fantastisk dag og det betyr mye for meg å se at min bestefar og hans mannskaps arv og heroisme hylles på denne måten. Antarctic Endurance blir en påminnelse og et symbol på den arven Norge og Storbritannia deler og som binder oss sammen. Min bestefar Sir Ernest Shackleton fikk sitt fartøy, Endurance, bygget i Sandefjord i Norge, og nå er et nytt fartøy med navnet Endurance bygget i Norge på vei ut til Antarktis, sier Shackleton.

Les også:  Nordisk Bocuse d'Or-suksess med norsk sjømat på menyen

Skipet som vil seile under norsk flagg, er 130 meter langt og har en byggekostnad på 1,1 milliard kroner eller litt over 140 millioner dollar. Den viser hvilken imponerende kompetanse som bor i det norske maritime miljøet.

– Vi er mange stolte skipsbyggere i VARD i dag. Vi gleder oss over leveransen av Antarctic Endurance og at hun nå er klar for sin debutsesong. Dette er et unikt prosjekt og i samarbeid med Aker BioMarine har vi løst en rekke utfordringer for å levere det vi mener er et fartøy som setter en helt ny standard for bransjen, sier Fredrik Mordal Hessen, verfstdirektør i Vard Brattvaag.

Les også:  – Laksedødeligheten kan løses

Antarctic Endurance er et nybygg som er spesialdesignet for oppgaven, i motsetning til eksisterende forsynings- eller trålerfartøy som har fått ettermontert utstyr. 

I tillegg til å dekke kjernebehovene i Aker BioMarines operasjonelle virksomhet, har fartøyet blitt designet og utstyrt for maksimal energieffektivitet. Gjennom en rekke innovative prosesser og teknologier om bord er fartøyet 30 prosent mer miljøvennlig sammenlignet med dagens trålere.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.