Snart kjører det siste toget langs Farrisvannet

Hans Morten Tamnes

Natt til tirsdag 7. august blir aller siste mulighet for å ta toget langs Farrisvannet. Da skal den 136 år gamle jernbanen mellom Farriseidet og Eidanger legges ned og bli erstattet av et moderne dobbeltspor som åpner for trafikk mandag 24. september.


Bane NOR, NSB, Kjose bygdekvinnelag og Kjose bondelag markerer nedleggelsen av banen mandag 6. august.

Arrangement i Kjose
Kjose bygdekvinnelag og Kjose bondelag inviterer til et arrangement på Kjose holdeplass, mandag 6. august kl. 17.00.

– Ordfører Rune Høiseth ønsker velkommen.
– Dag Løwe og Svein Johnsen forteller litt om jernbanens historie og dens betydning for Kjose.
– Servering av mineralvann, kaffe og Anitas lefse.
– Togtur fra Kjose (med toget som kjører fra Larvik kl. 18.39) og buss tilbake til Kjose.

Togene får ekstra stopp i Kjose
Tre av NSBs ettermiddagsavganger fra Larvik til Porsgrunn vil få ekstra stopp i Kjose. Det gjelder togene som kjører fra Larvik kl. 16.39, kl. 17.39 og kl. 18.39. De som ønsker å være med på arrangementet på Kjose stasjon, kan ta toget fra Larvik kl. 16.39 eller 17.39.

Les også:  Grovfôr fra Island til Norge

Bane NOR og NSB vil bruke avgangen kl. 18.39 til å markere at den gamle banen legges ned. Det blir enkel servering til de reisende og et lite foredrag om gammel og ny bane. Togbilletter til denne avgangen fra Kjose kan kjøpes om bord uten ekstra avgift. NSB setter opp buss fra Porsgrunn til Kjose for de som blir med dette toget fra Kjose. Reisende som skal tilbake til Larvik kan ta buss for tog fra Porsgrunn kl. 19.48.

Det siste toget
For de som ønsker å være med det absolutt siste toget før banen legges ned, så er det verdt å merke se at toget har avgang fra Larvik kl. 01.25 med ankomst i Skien kl. 02.10.

Les også:  God sommertrafikk på Avinors lufthavner

Buss tilbake til Larvik går kl. 03.36 fra Skien stasjon.

Nedslitt bane
Dagens bane mellom Larvik og Porsgrunn er ca. 35 km lang. Den åpnet som en smalsporet bane i 1882, og den ligger fortsatt i samme trasé som da den ble bygget. Banen fikk normal sporbredde i 1949 og ble elektrifisert i 1956. Etter det har det ikke vært mye modernisering på denne strekningen, bortsett fra sville- og skinnebytte og utskifting av nedslitte deler på jernbaneanlegget.

Banesjef Terje Øygarden, forteller at det er litt vemodig, men at han gleder seg veldig til å bytte ut den gamle banen, med nytt og moderne dobbeltspor.

-For de reisende er det en flott opplevelse å ta togturen langs Farris, men effektivt er det ikke. Toget har veldig lav fremføringshastighet på denne strekningen. Gjennomsnittshastigheten er ca. 58 km/t forteller Øygarden.

Les også:  Landbruket inviterer statsministeren til krisebefaring

-Det har vært en veldig krevende banestrekning å holde åpen for trafikk. Banen er nedslitt, men den er holdt i gang av dyktige medarbeidere selv med utfordringene som har vært med at den går i et rasfarlig terreng, feil på skinner, sviller og kontaktledning. De utfordringene har ført til at banen har blitt stengt eller at det har blitt innført sakteskjøring flere ganger, sier Øygarden.

Banesjefen ser frem til å få et splitter nytt dobbeltspor inn i sin portefølje. Han og medarbeiderne har samarbeidet godt med utbyggingsprosjektet, og de gleder seg veldig til å åpne det nye dobbeltsporet for trafikk mandag 24. september.

Foto: Hans Morten Tamnes.


Les også

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.