Sport- og underholdningsbransjen har en viktig rolle i å øke bevisstheten rundt klimasituasjonen, og nå tar det norske hockeylandslaget ledelsen internasjonalt. Initiativet er et samarbeid mellom hockeyforbundet, hovedsponsor Telia og klimakvoteselskapet CHOOOSE.
Telia, gjennom datterselskapet Get, er hovedsponsor for den norske ishockey-ligaen, Get Ligaen og det norske ishockeylandslaget. Samtidig er de lidenskapelig engasjert i bærekraft og ønsker å bidra bred på FNs sine bærekraftsmål, som også berører hockeysporten. Derfor er det perfekt for Telia å få presentere verdens første klimapositive landslag.
– Vi er svært opptatt av å gjøre sporten mer bærekraftig, og av å være et positivt eksempel for alle vi møter og samhandler med. Nå tar vi ledelsen blant alle verdens landslag i å bekjempe klimaendringer, og i konkurransemiljøet vårt føles det seg veldig bra å ta den posisjonen, sier Ottar Eide, generalsekretær i det norske ishockeyforbundet.
Både utøvere og støtteapparatet gjør allerede mye for å redusere sitt eget fotavtrykk. De unngår plastflasker og velger gjenbrukbare flasker og vann fra springen, resirkulerer avfall på alle kamper, bruker digitale billettsystemer, benytter offentlig transport og minimerer reisene der det lar seg gjøre. Videre bruker landslaget innkjøpskraften sin og velger kun hoteller med en bærekraftsprofil.
– Hockeylandslaget er, og må være, et positivt sosialt bidrag. De bidrar til aktivitet, samhold, talentutvikling og lokalsamfunn. I dette gir det god mening også å inkludere bærekraft som et innsatsområde. Landslaget kan lede an som et godt eksempel ved å ta seriøse grep på bærekraft, og vi er veldig glade for å støtte den innsatsen, sier Sebastian Eidem, kommunikasjonssjef og ansvarlig for bærekraft i Telia.
Landslagets innsats rundt klimaendringer, både ved å måle sitt fotavtrykk, redusere med lokale initiativer og motvirke de uunngåelige utslippene ved å kjøpe Co2-kreditter gjennom CHOOOSE, har nå gjort dem bekreftet som en offisiell del av FNs klimaprogram Climate Neutral Now.
– Å gjøre det norske hockeylandslaget verdens første klimapositive landslag er en ære, og vi er stolte av å samarbeide med noen som virkelig bruker sin posisjon for både å spre bevisstheten globalt og å ta seriøse skritt. De er nå allerede klimamestere, så nå ønsker vi dem lykke til og håper de også vil bli verdensmestere, sier Andreas Slettvoll, CEO i CHOOOSE.