Hver tredje mopedfører trimmer mopeden og halvparten har kjørt en moped som er trimmet minst én gang. – Trimming kan få fatale konsekvenser, sier Trygg Trafikk.
En fersk rapport fra Transportøkonomisk Institutt (TØI) viser at mange trimmer mopedene sine til å gå raskere enn det er lov til. Samtidig er 59 prosent av mopedene involvert i dødsulykker mellom 2007 og 2016 trimmet.
– SSB sier at 16-åringene er den aldersgruppa som er klart mest utsatt for dødsulykker og alvorlige skader i trafikken. Når vi i tillegg vet at høy fart bidrar til økt ulykkesrisiko er det ingen grunn til å la denne gruppa kjøre raskere enn 45 kilometer i timen som er maks tillatt hastighet for moped sier Bård Morten Johansen, seniorrådgiver i Trygg Trafikk.
Mangelfull opplæring
Bare 15 prosent av mopedførerne tok mer enn to kjøretimer utover obligatorisk undervisning.
– Selv om flere mopeder er dimensjonert for å kjøre fortere enn 45 km/t er ikke nødvendigvis førerne kompetente nok. Vi vet at kravene for å få mopedlappen er veldig lave sammenlignet med førerkort for lett-MC. Vi kan ikke forvente at ungdommer uten verken kompetanse eller erfaring skal mestre trafikksituasjoner i høye hastigheter. Det kan være livsfarlig å la de kjøre rundt på trimmet moped, sier Johansen.
Lav kunnskap
Rapporten til TØI viser at andelen av mopedførere som innblandes i selvrapporterte uhell innen et år er på 22 prosent.
– Jeg opplever at enkelte ser på trimming av moped som et sikkerhetstiltak. Dette mener jeg er et klart blindspor. Hva ville skjedd om alle mopeder plutselig kunne kjøre i 80 kilometer over natta? Ingen av dødsulykkene med moped skyldes for lav fart på moped, og Trygg Trafikk mener ulykkesrisikoen øker med trimma mopeder, sier Johansen.