To nye ladbare SUV-modeller: BMW X1 xDrive25e og BMW X2 xDrive25e

bmw

Den kompakte SUV-en BMW X1 har i mange år vært blant de mestselgende BMW-modellene i Norge. Om kort tid lanseres plug-in hybriden BMW X1 xDrive25e. Senere i år får den selskap av BMW X2 xDrive25e, hvilket betyr at BMW tilbyr fire ladbare SUV-modeller i 2020.

– BMW fortsetter offensiven med elektrifiseringen av hele modellporteføljen. I mars lanseres nye BMW X1 xDrive25e. Med en elektrisk rekkevidde på opptil 57 km*, firehjulsdrift og tilhengerfeste, forventer vi at den blir en av segmentets mest populære modeller fremover, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Group Norge.

Fire plug-in hybrider i SUV-format
I fjor høst rullet de første BMW X5 xDrive45e inn på norske veier. Om kort tid starter leveringen av BMW X3 xDrive30e, før BMW X1 xDrive25e altså lanseres i mars. Litt senere i år lanseres også BMW X2 xDrive25e.

Les også:  Nordvik Toyota Sortland lanserer RAV4 Plug-in Hybrid og Yaris Hybrid

Over 500 000 elektrifiserte biler fra BMW Group er allerede levert rundt om i verden. Innen utgangen av 2021, er målet å runde én million elektrifiserte biler. I 2023 vil BMW Group tilby minst 25 elektrifiserte modeller.

Nye BMW X1 xDrive25e og BMW X2 xDrive25e
De to nye plug-in hybridene deler samme drivlinje. En 1,5 liters 3-sylindret turbo bensinmotor på 125 hk, med et dreiemoment på 220 Nm, leverer kreftene til forhjulene gjennom en 6-trinns Steptronic automatgirkasse. Kreftene til bakhjulene kommer fra en elektrisk motor på 70 kW (95 hk) med et dreiemoment på 165 Nm. Samlet effekt på drivlinjen er 220 hk med et dreiemoment på 385 Nm. Det hybride firehjulsdriftsystemet sørger både for effektiv energibruk og best mulig grep når behovet melder seg.

Les også:  Nordvik Toyota Mosjøen lanserer to nye hybridbiler

Høyspenningsbatteriet er plassert under baksetet og har en bruttokapasitet på 10 kWh. Batteriet lades fra 0-80 % på 2,4 timer gjennom en vegglader med 3,7 kW kapasitet, og fra 0-100 % på 3,2 timer. Ved bruk av en vanlig husholdningskontakt (kapasitet på 2,2 kW) er ladetiden fra 0-80 % og 0-100 % henholdsvis 3,8 og 5 timer. 

*BMW X1 xDrive25e har en elektrisk rekkevidde på opptil 57 km målt etter NEDCcorr. Med norsk standardutstyr er rekkevidden kalkulert til opptil 52 km målt etter WLTP.

0-100 km/t gjøres unna på 6,9 sekunder og toppfarten nås ved 193 km/t. Ved ren elektrisk kjøring er toppfarten begrenset til 135 km/t. For BMW X2 xDrive25e vil akselerasjonen fra 0-100 km/t bli 6,8 sekunder, mens toppfarten blir 195 km/t. Den elektriske toppfarten blir lik som på BMW X1 xDrive 25e.

Les også:  Siemens lanserer smart oppvaskmaskin: iQ700

Bagasjerommet på BMW X1 xDrive25e måler 450 liter. Modellen kan også leveres med avtagbart tilhengerfeste godkjent for en maksimal last på 750 kg.

Startprisen for nye BMW X1 xDrive25e er kr. 423 000 (eks. levering). Norsk standardutstyr inkluderer blant annet 17″ aluminiumsfelger, multifunksjonsratt, LED hovedlys, oppvarmede forseter, takrelling, alarm og flere BMW Connect-tjenester. Som andre nye BMW plug-in hybrider har modellen også akustisk fotgjengervarsling som standard. Ved ren elektrisk kjøring gir bilen fra seg en diskret «summetone» i hastigheter opp til 30 km/t.

Norske BMW-forhandlere åpner for bestilling av BMW X1 xDrive25e i midten av januar. Pris og lansering for BMW X2 xDrive25e vil bli kommunisert senere.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.