På den internasjonale kvinnedagen 8. mars lanserer Stena Line et nytt fokusområde for bærekraft; Likestilling og inkludering. Dette er en del av selskapets økte satsing på å skape et bærekraftig arbeidsmiljø og et viktig skritt på reisen mot å bli ledende innen bærekraftig frakt.
Stena Line er forpliktet til å opprettholde og utvikle et bærekraftig arbeidsmiljø, fritt for trakassering, der alle er likestilt uansett alder, religion, kjønn, kjønnsidentitet, seksuell orientering, etnisitet eller funksjonshemning.
– På Stena Line ønsker vi alle velkommen, enten du vil jobbe her, reise med oss eller være en av våre samarbeidspartnere. Jeg er stolt av å kunngjøre at vi nå øker fokuset på denne viktige saken ved å legge til et annet fokusområde i vår bærekraftstrategi, sier Ian Hampton, Chief People & Communications Officer på Stena Line.
Stena Lines bærekraftstrategi er basert på fokusområder som er knyttet til FNs globale mål for bærekraftig utvikling og er direkte knyttet til selskapets virksomhet. Likestilling og inkludering vil være det femte fokusområdet, som supplerer de eksisterende fire områdene; Ren energi, god helse og velvære, liv under vann og ansvarlig forbruk.
For hvert område er det ambisiøse mål definert og utviklingen overvåkes nøye, med ambisjonen om å bli ledende innen bærekraftig frakt.
– De langsiktige målene for likestilling og inkludering er satt til minst 30 prosent kvinnelige ledere innen 2022, og en nullvisjon når det gjelder trakassering. Arbeidet har allerede startet med to nye bedriftsregler for anti-trakassering og likestilling som ble lansert i fjor, sier Margareta Jensen Dickson, People Head at Stena Line.
I 2018 signerte Stena Line også Maritime UKs «Women in Maritime Pledge» som forplikter til å bygge en sysselsettingskultur som aktivt støtter og feirer kjønnsdiversitet, på alle nivåer, i hele organisasjonen og i vår bransje.
Hovedfokus 2019
I løpet av 2019 vil Stena Line fokusere på anti-trakasseringsinitiativer, forbedre rekruttering og prosedyrer, fremme maritim karriere for både menn og kvinner – samt engasjere seg i «Woman in Maritime Charter».
– Vi må levere på en rekke ambisiøse, men oppnåelige mål. For eksempel identifisere hindringer i forbindelse med rekruttering og progresjon for kvinner, forbedre rekrutteringsmetoder for «dekodede» jobbsøknader samt benchmarking og kartlegging av en politikk som støtter en familievennlig arbeidsplass og balanse mellom arbeid og fritid.
Kundeservice
Mangfold i arbeidsstyrken bidrar ikke bare til et bedre arbeidsmiljø. Det hjelper også Stena Line til å bedre kunne forstå og ta vare på sine kunder.
– Akkurat som oss er våre kunder ulike, og jo mer kunnskapsrike vi blir, desto bedre blir vi på å oppfylle deres behov og skape en god reiseopplevelse der vi viser at vi bryr oss, sier Ian Hampton, Chief People & Communications Officer på Stena.