For første gang blir det mulig å utsette betaling av fakturaer i mobilbanken. Med en ny løsning vil SpareBank 1 gjøre det lettere for nordmenn å unngå betalingsproblemer.
– Stadig flere nordmenn tyr til kreditt og forbrukslån for å betale regninger i trange tider, og mange sliter med betalingsproblemer. Nesten 270.000 personer hadde betalingsanmerkning i første kvartal i år. Det er opp 6 prosent mot samme periode i fjor, en utvikling vi synes er bekymringsverdig, sier Beate Søberg, direktør for finansiering i SpareBank 1.
Nesten 6 prosent av nordmenn over 18 år har betalingsanmerkning. Totalverdien av de ubetalte regningene med betalingsanmerkning er 45 milliarder kroner.
Rentefritt alternativ
SpareBank 1 åpner nå for at kunder kan utsette betaling av regninger, direkte i mobilbanken. Løsningen er et rentefritt alternativ til kreditt og forbrukslån, og den første av sitt slag i Norge. Den testes i første omgang i SpareBank 1 SMN, men skal på sikt rulles ut i alle SpareBank 1-bankene.
– De fleste av oss opplever at enkelte måneder bringer med seg mange og store regninger. Vår løsning gjør det mulig å spre disse utgiftene på flere lønninger, slik at de blir lettere å håndtere – med penger du faktisk har. Det håper vi vil bidra til å forebygge både betalingsproblemer og inkassosaker, sier Søberg.
Den eneste kostnaden for kunden er et administrasjonsgebyr på 99 kroner. Dette er likt uansett størrelsen på fakturabeløpet, og går i sin helhet til å dekke faktiske administrasjonskostnader.
Alle fakturaer med KID
Løsningen innebærer at alle typer fakturaer med KID, både elektroniske og på papir, kan utsettes i mobilbanken i tre måneder. SpareBank 1 betaler den opprinnelige fakturaen på vegne av kunden. Deretter utstedes det en ny, rentefri e-faktura på samme beløp, som forfaller om tre måneder.
– Vi vil nå se an hvordan dette blir mottatt. Opplever vi at kundene ønsker større fleksibilitet, eller andre muligheter i løsningen, ser vi ikke bort fra at vi vil videreutvikle dette, sier Heidi Elisabeth Evensen, prosjekteier i SpareBank 1.
Oversikt og fleksibilitet
En av de største fordelene med SpareBank 1s «Utsett betaling», sammenlignet med tradisjonell kreditt, er at kunden får en totaloversikt over utestående beløp i nett- og mobilbanken. Det er heller ingen skjulte vilkår.
– Kunden kan både utsette betalinger, og få oversikt over utestående fakturaer, på ett sted. Det gjør det enklere å planlegge kommende regningsbetalinger. Utsettelsen gjøres med kun ett tastetrykk i mobilbanken, og krever ingen kredittavtale eller nedbetalingsplan, sier Evensen.