Tallene fra første kvartal 2023 viser et rekordhøyt antall henvendelser til Akan kompetansesenters veiledningstelefon. Dette er én av flere tjenester og verktøy Akan kompetansesenter tilbyr norsk arbeidsliv, i jobben med å forebygge og håndtere problematisk bruk av alkohol, narkotika, legemidler, doping og spill.
I årets tre første måneder er det registrert hele 291 veiledningshenvendelser. Dette er en massiv økning på hele 43 % sammenlignet med samme periode i fjor, og en økning på 23 % dersom vi sammenligner med årlig snitt første kvartal siste fem år.
– En så stor økning i antall veiledningshenvendelser mener vi viser et stort behov for vår kompetanse og rådgivning til norsk arbeidsliv. Vi kan reflektere rundt flere årsaker til denne økningen, sier Elisabeth Ege, direktør hos Akan kompetansesenter.
Det kan være flere årsaker til økningen, og vi kan ikke si med sikkerhet hva det skyldes.
Det at vi får flere henvendelser kan bety at arbeidslivet opplever flere utfordringer og bekymringer knyttet til alkohol- og rusmiddelbruk blant arbeidstakere nå enn før. Det kan også bety at arbeidsplasser er blitt bedre på å oppdage problematisk bruk og søke råd om hvordan de skal håndtere det.
I vår daglige dialog med ledere og andre i arbeidslivet, registrerer vi et stort ønske om å hjelpe ansatte de er bekymret for.
– Kanskje opplever vi etterdønninger fra pandemien, eller effekten av dagens situasjon med usikkerhet og økonomiske utfordringer for mange. Vi skal heller ikke se bort fra at vårt arbeid med å synliggjøre vår veiledningstjeneste har ført til at flere i arbeidslivet er blitt kjent med at de kan kontakte oss, avslutter Ege.