Mer enn halvparten av trafikkulykkene i EU med dødelig utfall skjer på landeveien. Nå kommer Ford med et nytt system som hjelper deg på dårlig opplyste og dårlig merkede veistrekninger.
Med «Veikantoppdagelse» merker nemlig bilen selv når hjulene treffer grus, gress eller annet underlag på siden av veien, og styrer bilen forsiktig tilbake (level 2 selvkjøringsegenskaper).
– Mange øde landeveier kan være vel så vanskelig for en bilist å ferdes på som i mer urbane områder, spesielt når du ikke er godt kjent. Med «Veikantoppdagelse» fjerner du en bekymring, og reisen blir både mer avslappet og behagelig, sier markedsdirektør i Ford Motor Norge, Geir Haugaard.
Ved hjelp at et kamera under bakspeilet overvåkes veien kontinuerlig 50 meter foran og syv meter til sidene. Når hjulene beveger seg utenfor asfaltkanten blir det registrert, og bilen styres rolig inn på veien igjen.
I Europa er førerassistanseteknologien foreløpig tilgjengelig i Explorer, Kuga, Puma og Focus, og vil bli introdusert i flere nye Ford-modeller i tiden fremover.
Systemet er utviklet for bruk på landeveien i hastigheter mellom 70 og 110 km/t. Det har en avansert algoritme som registrerer strukturendringer mellom underlaget det blir kjørt på og det som er på hver side av veibanen du kjører på. Det kan også gi deg forsiktig styrehjelp på oppmerket vei når veimerkingen ligger skjult under snøen eller ikke kan sees på grunn av løv eller regn.
Hvis sjåføren fremdeles ligger tett inntil ytterkanten av veibanen etter at styringsassistansen er tatt i bruk, vibrerer rattet for å varsle sjåføren om å styre lengre inn på veien igjen. Systemet fungerer like bra om natten som på dagtid ved å benytte bilens lys.