Opel blir helelektrisk og lanserer Manta-e

opel

Det er klart for neste kapittel i elektrifiseringen av Opel. Den tradisjonsrike tyske bilprodusenten skal ikke bare utvide sitt elektriske modellutvalg, men fra 2028 vil Opel utelukkende ha elbiler i sin europeiske portefølje.

– Fra 2028, vil Opel bare tilby elektriske biler i Europa. Det er enda en bekreftelse på Opels dedikasjon til elektrisk mobilitet, sa Michael Lohscheller under Stellantis EV Day 2021.

I tillegg blir Opel lansert i verdens største bilmarked, Kina – også der som et helelektrisk merke.

– Vi har lovet at Opel skal bli et internasjonalt merke, og Kina er det største bilmarkedet i verden. Det vil være et viktig bidrag til videre lønnsomhet.

Les også:  Continental forsker på mikroplast og svevestøv

Opel-sjefen lovet også at de vil gjenskape folkesportsbilen Manta etter den fantastiske responsen som har kommet på Opel Manta GSe ElektroMOD.

– Manta er et ikon i Opel-historien, og en inspirasjon for fremtiden. Vi vil sette nye Opel Manta i produksjon – helelektrisk så klart, lovet Lohscheller.

Dermed blir Manta GSe ElektroMOD mer enn bare mimring tilbake til det Manta A var på 70-tallet. Den har allerede inspirert Vizor-designet som kommer på alle Opel-modeller fremover, og i løpet av noen år kommer  en helt ny Manta-e på markedet.

Les også:  Mangelfull næringslivsdeltakelse i utvalg om bruk av offentlig informasjon

Opel står midt i en omfattende elektrifisering. Allerede i løpet av året vil merket ha ni elektrifiserte modeller, hvorav en ladbar brenselcelleversjon av Vivaro-e.

Neste store milepæl er i 2024 – da alle Opel-modeller vil ha en elektrifisert versjon.

Fremtidens elektriske Opel-modeller vil være basert på de nye elbilplattformene fra Stellantis:

  • STLA Small med en rekkevidde på opptil 500 kilometer
  • STLA Medium med en rekkevidde på opptil 700 kilometer
  • STLA Large med en rekkevidde på opptil 800 kilometer
  • STLA Frame – for rammebiler – også med en rekkevidde på opptil 800 kilometer.
Les også:  To norske selskaper henter 185 millioner kroner fra EU

Plattformene vil leveres i kombinasjon av tre forskjellige elektriske drivlinjer der motor, girkasse og inverter er samlet i en enhet. Den nye drivlinjen kan tilpasses både for- bak- og firehjulsdrift.

I kombinasjon med disse plattformene vil det komme batterier med høy energitetthet, og klasseledende ytelser både på effektivitet, rekkevidde og ladehastigheter.

– Den nye strategien til Opel er selvsagt helt perfekt for det norske markedet, vi gleder oss til å vise frem resultatet av satsingen. Først ut er nye Opel Astra som vises neste uke, sier Reidar Holtedahl, merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Gunnar Andreassen

Forfatter og tidl. redaktør i Aftenmagasinet, Nordlandsposten.no og Ranaposten.no. Journalist og skribent i Bodøposten.no samt andre nyhetssider og blogger.