Nordmenn tar til takke med første og beste verksted. Åtte av ti som har hatt bilen på verksted de siste to årene, henter ikke inn tilbud fra andre enn verkstedet de hadde bilen hos.
Det kommer frem i en spørreundersøkelse som Respons Analyse har utført på oppdrag for Mittanbud.
– Nordmenn er altfor slappe når det kommer til å hente inn tilbud fra flere verksteder, mener Håvard Bungum i Mittanbud.
Kun 19 prosent av de spurte hadde innhentet tilbud fra flere verksted.
– Nordmenn er for slappe når det kommer til å hente inn tilbud fra flere, sier Håvard Bungum, administrerende direktør i Mittanbud.
Han er ikke overrasket over utfallet av undersøkelsen.
– Mange velger enkleste løsning, men tenker ikke over konsekvensene av valget de tar. Når du velger «første og beste» verksted så risikerer du å velge feil verksted for bilen din, og ikke minst et verksted til feil pris.
Bungums erfaring er at mange verksteder er villig til å strekke seg litt lenger når de vet at de konkurrerer med andre verksteder om å kapre en kunde. Han mener det er dette forbrukerne må utnytte.
– Spesielt på eldre biler og større reparasjoner vil jeg anbefale folk om å innhente flere tilbud. På denne type jobber kan det variere mye i både kvalitet og pris fra de ulike verkstedene.
Bungum oppfordrer bileiere til å ikke bare se på pris, men også om verkstedene har erfaring med lignende jobber og bilmodeller.
– Verkstedet som priser seg lavest er ikke nødvendigvis det beste for deg. Vi tror det er viktig å sammenligne for å få et godt bilde av hva som må gjøres, hvor lang tid det tar å utføre jobben, når verkstedet har tid, og om verkstedet har erfaring med lignende jobber.
De eneste som tjener på at forbruker ikke innhenter tilbud fra flere er verkstedene, mener Bungum.
– Dette er et marked som i høyeste grad er utsatt for konkurranse – i hvert fall på større plasser og i byene, og det bør forbrukerne utnytte.