Det er flere årsaker til forskjellene i innkjøpspriser i dagligvaremarkedet, viser en ny rapport fra Menon Economics. Det er usikkert hva som er de viktigste årsakene, men store innkjøpsvolum er ikke en tilstrekkelig forklaring.
Menon Economics har på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet sett på hva som er årsakene til forskjeller i innkjøpspriser i dagligvaremarkedet. Målet er å undersøke hvorfor det eventuelt har oppstått ulike innkjøpspriser i det norske dagligvaremarkedet.
– Vi ønsket en gjennomgang av hva som kan være årsaker til forskjeller i innkjøpspriser i det norske dagligvaremarkedet. Rapporten er et innspill i arbeidet med stortingsmeldingen om konkurransen i dagligvaremarkedet, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen.
Menon Economics skriver at de ikke finner støtte i økonomiske teori for at det å kjøpe inn store volum alene skulle forklare at noen dagligvarekjeder får bedre innkjøpsbetingelser enn andre. Undersøkelser viser at det kan være andre årsaker til forskjeller i innkjøpspriser, for eksempel nivået på variable kostnader hos kjedene, hvor prisfølsomme kundene er, tilgangen på egne merkevarer og alternative leverandører.
Menon påpeker at det ikke er nok tilgjengelig informasjon til å fastslå hva som er årsakene til de til dels store innkjøpsforskjellene i dagligvaremarkedet som Konkurransetilsynet nylig har avdekket.