
Norge er et langstrakt land, og i mange tilfeller er reise eller transport med fly det eneste realistiske alternativet. Bodø er for så vidt greit tilknyttet sørligere destinasjoner i landet via både Nordlandsbanen og E6, men husk på at det fortsatt vil ta deg omtrent 15 timer å kjøre fra Oslo til Bodø uten stopp. Da er det ikke rart at mange foretrekker fly, og at både Avinor og private aktører satser på Bodø flyplass.
Den nye flyplassen er i rute
Flyplassen i Bodø er plassert svært sentralt – kanskje litt vel sentralt. Derfor er også prosjektet «Ny by – ny flyplass» viktig for både byutvikling og videreutvikling av selve flyplassen. Regjeringen satte av penger til prosjektet i mars 2021, og den konkrete planleggingen er nå i gang.
Flyplassprosjektet vil koste over 5 milliarder til sammen, en regning som Avinor, staten og Bodø kommune deler på. Det er altså snakk om mye penger, men samtidig må beløpet sammenlignes med andre større infrastrukturprosjekter. Med den målestokken tilsvarer dette prosjektet for eksempel bare overskridelsen av kostnadsrammen for en ny vannforsyningskilde i Oslo – der det opprinnelige budsjettet allerede var på 12,5 milliarder.
Har det noe å si for Bodø/Glimt, Aspmyra og publikum?
Bodø/Glimt gjør det bra om dagen, både i Eliteserien og internasjonalt. Per medio juli 2021 er det for så vidt Molde som har en relativt klar ledelse i Eliteserien – både når det gjelder plassering på tabellen og odds for gevinst. Samtidig er det også fortsatt relativt lave odds for at Bodø/Glimt skal komme seg forbi Molde, i hvert fall sammenlignet med Rosenborg, Vålerenga og de andre lagene lenger ned på tabellen.
Bodø/Glimt spiller selvfølgelig hjemmekampene sine på Aspmyra, og den eksisterende flyplassen i Bodø befinner seg et middels steinkast unna. Den planlagte utbyggingen vil gjøre avstanden mellom stadion og flyplassen ørlite lenger, men reisetiden vil fortsatt være svært begrenset sammenlignet med andre sammenlignbare stadioner andre steder i Norge. Det kan kanskje heller faktisk være slik at Bodø/Glimt og Aspmyra blir enda mer attraktive med en ny bydel mellom stadion og den nye flyplassen? Samtidig henger det selvfølgelig sammen med både eksisterende og fremtidig rutetilbud – som vi kommer til nå.
Nye ruter og mer konkurranse med både Flyr og Norwegian på banen
Utviklingen i den norske flybransjen er noen ganger i overkant spennende, og det har også preget rutetilbudet fra og til Bodø. Å spå de eksakte kampresultatene til Bodø/Glimt ett år i forveien hadde sannsynligvis vært enklere enn å forutse hvilke aktører som skulle fly fra Bodø i 2021. Markedet for på fotball er en god del bredere enn spill på utviklingen i flybransjen, men hvis du hadde forutsett dette hadde spillet ditt gått inn:
- SAS flyr «selvfølgelig» fortsatt til og fra Bodø.
- Norwegian kom seg som kjent ut av konkursbeskyttelsen, og fortsetter å fly til Bodø.
- Wizz Air var en kjapp tur innom Norge med egne baser, men har nå avsluttet innenlands-flyvningene til Bodø. Flyr fortsatt til Gdansk.
- Nykommeren Flyr la sin aller først avgang til Oslo – Tromsø, men skal også fly til Bodø under sommeren 2021.
Det er selvfølgelig umulig å spå eksakt hva som vil skje med flyplassen, rutene og utviklingen til Bodø/Glimt og Aspmyra i fremtiden – men det ser uten tvil lyst ut.