Den ferske episoden med Petter Northug i B-laget er soleklar ny toppnotering for TV 2 Sportens satsing på podkaster.
B-lagets ferske episode har passert 40.000 lyttinger siden den ble lagt ut i helgen. Den populære podkasten, som styres av trioen Jesper Mathisen, Simen Stamsø-Møller og Marius Skjelbæk, fikk besøk av hele Norges abdiserte skikonge Petter Northug. Det gjorde B-laget umiddelbart til landets mest populære podkast i iTunes denne helgen. Episoden gikk på rekordtid rett til topps som den mest populære episoden gjengen har gitt ut siden starten. En solid prestasjon når man vet at podkaster samler lyttere også lenge etter at de opprinnelig er publisert.
– Vi er en ung trio fra TV 2 Sporten som i noen år har jobbet med sport, først og fremst fotball. Vår bransje er langt mer høytidelig enn den burde være – og derfor etablerte vi en podkast hvor skuldrene er lave og tonen er lett og ledig, sier en av initiativtakerne, Simen Stamsø-Møller (30).
På kort tid har B-laget vokst seg til TV 2s størstepodkaster –og en av landets mest populære –med over 300.000 lyttinger i måneden. B-laget, som startet opp så nylig som oktober i fjor, har åpenbart truffet en nerve blant mer eller mindre sportsinteresserte nordmenn.
Stamsø-Møller tror trioens suksess skyldes at mange idrettsinteresserte nordmenn er klar for langt mer enn bare å oppdatere seg på resultater.
– Med beskrivelsen «en podkast om fotball og livet», skapte vi en frisone hvor vi diskuterer alt fra Liverpools spillestil – til norsk drikkekultur. Hos oss er det høyt under taket og alle er velkommen, ler han.
Til daglig dekker de tre programlederne først og fremst norsk og internasjonal fotball for TV 2. Den siste tiden har imidlertid antall timer viet til podkast økt betraktelig i takt med suksessen B-laget har opplevd.
TV 2s sportsredaktør Vegard Jansen Hagen er glad for at kanalens profiler nå slår seg frem også innenfor podkastbølgen som rir Norge.
– TV 2 Sportens formidling av sport skal romme både kunnskap, lidenskap og en klype galskap. B-laget har funnet en stil som appellerer til mange og gir oss enda mer spennvidde i innholdet vårt. B-laget startet som et undergrunnsprosjekt og et alternativ til det gravalvoret som litt for ofte får prege sportsdekningen. Det må være rom for lek, latter, overraskelser, karakterer og avsporinger også. Det viser B-lagets suksess til fulle, forteller sportsredaktør Vegard Jansen Hagen.