Norgesferie og tur-kjøring gir økt MC-salg – Kvinner kjøper MC som aldri før

hd motorsykkel

Tallene som Motorsykkelimportørenes Forening (MCF) har innhentet fra Opplysningsrådet for Veitrafikken, viser at salget av tunge motorsykler frem til 31.07 i år er gått opp fra i fjor med 8,9 %, dvs. en økning fra 4.912 i 2019 til 5.348 i 2020. I alt ble det solgt 832 store motorsykler i juli måned.

Alt tyder dermed på at det går mot et nytt rekordår for MC-salget i Norge i 2020. I årets syv første måneder kom det (dermed) hele 436 flere motorsykler på veien i år, sammenlignet med i fjor. MCF fryktet at korona-situasjonen som kom akkurat da høysesongen for salget bruker å starte, ville ramme bransjen hardt. Bransjen satset alt på å få frem motorsykkelens fortreffelighet som koronasikker transport, et verktøy for opplevelse, glede og sunn fornuft. Det viste seg å være noe mange flere så. Etter en kort tenkepause i slutten av mars strømmet kundene til butikkene og har i stor grad tømt lagrene.

Les også:  Fem tips til en aktiv høst

– Motorsykkelens fortreffelighet som transportmiddel uten koronafare, den gode miljøprofilen, gunstige økonomi og muligheten til gode opplevelser i hele landet blir oppdaget av stadig flere. Fjoråret, med et totalsalg på 6.161 motorsykler for hele året (opp fra 5.758 i 2018) var det beste salgsåret noensinne for motorsykkelbransjen i Norge. Veksten nå i vår med Corona/Covid-19 kommer til tross for leveringsvansker fra MC fabrikkene, sier Steinar Sandbye, styreleder i Motorsykkelimportørenes forening (MCF). MCF representerer alle de store merkevarene på to hjul som selges i Norge.

Også salget av lett motorsykkel (125 ccm) tok seg opp i juli. Dette motorsykkelsegmentet brukes av ungdom i alderen 16-18 år. Veksten i omsetningen var på hele 22,5 %, som betyr at det ble solgt 321 sykler i juli i år, mot 262 i samme periode i fjor. I alt er det blitt solgt 1.749 lette sykler i årets syv første måneder.
– Her har mange av motorsykkelimportørene hatt store utfordringer med å få inn nok motorsykler til Norge tidligere i år, som følge av Covid-19-situasjonen, med stans i produksjon og distribusjon fra lager og fabrikker i utlandet, sier Steinar Sandbye i MCF.

Les også:  LESERINNLEGG: Vi trenger en ny havbrukspolitikk

– Mopedsalget – som i all hovedsak kjøpes av 16-åringer som ønsker transport med 50 kubikk – har også vært populært i denne perioden. 2.183 ble solgt i fjor. Med kun 10 mindre solgt i år ble salgstallet 2.173, ned 0,5 %, sier Steinar Sandbye.

I samme periode har salget av biler falt dramatisk i Norge. Mens det har vært rekordsalg av motorsykler, ble det solgt 21 % færre nye personbiler i årets syv første måneder. Totalt sett er det så langt i år registrert 68.996 nye personbiler. Salget av bruktimporterte biler har en reduksjon på 34,5 %, til 6.309 biler.

Les også:  LESERINNLEGG: Vi trenger en ny havbrukspolitikk

– Noen vil spørre seg om økt salg gir flere ulykker. Til tross for at store overskrifter i noen medier skulle tyde på at så er tilfelle, er svaret heldigvis nei. Til tross for sterkt økt bestand av motorsykler i mange år, er tallene på ulykker gått ned. Målt i forhold til bestand, er ulykkesrisikoen redusert med ca. 90 % de siste 15 år. Norge er verdens sikreste land å kjøre motorsykkel i, sier Steinar Sandbye i MCF.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.