Nå kan det bli dyrt å grønnvaske

grønnsaker

EU forslår nå strenge krav til hva som kan kommuniseres som grønt og bærekraftig. Både i EU og i Norge kan grønnvasking ende med store bøter.

Nylig la EU-kommisjonen frem et forslag om at grønnvasking skal straffes hardt, med bøter som skal være «effektive, proporsjonale og avskrekkende». Konkret foreslås det at bøtene kan bli på minst 4 prosent av selskapets omsetning i det aktuelle EU-landet eller EU-landene. 

Målsettingen for det ferske forslaget til et direktiv for grønne påstander («green claims») er å gjøre det enklere for forbrukere å ta gode klima- og miljøvalg.

Svanemerket ønsker forslaget velkommen: 

– Vi vet at forbrukere ønsker å velge produkter og tjenester som er best mulig for miljøet. Med strengere krav til hva som kan kommuniseres, vil det være positivt for både forbrukere og bedrifter, og ikke minst miljøet, sier Cathrine Pia Lund, administrerende direktør i Svanemerket.

Les også:  Advokat Snorre Ottemo Nordby fra Bodø får gjennomgå av YouTuber

I Norge jobbes det også aktivt for å stoppe grønnvasking. 

Barne- og familiedepartementet har nylig revidert forskriften om bøter for brudd på markedsføringsloven og grønnvasking. Nå er det presisert at bøtene kan komme opp i hele 25 millioner kroner, alternativt «inntil fire prosent av den næringsdrivendes årsomsetning».

EU jobber nå med å sette klare rammer for hvordan bedrifter og organisasjoner kan og skal markedsføre produkter og tjenester. Det nye forslaget fra EU om grønne påstander setter en ny standard, forteller Svanemerket: 

– Forbrukermakten styrkes, og målet er at det skal bli enklere å ta informerte og trygge valg. Direktivet vil sørge for at vi får en felles metode for hvordan vi kommuniserer om miljøavtrykket til produkter og tjenester, sier Lund. 

Les også:  LESERINNLEGG: Aldri før har så mange spist så mye kake for så lite

I fjor la EU-kommisjonen frem et forslag til et direktiv om økt forbrukermakt i det grønne skiftet. 

– Målet er å beskytte forbrukerne mot grønnvasking, og gjøre dem bedre informert om hvor lenge et produkt kan forventes å leve, og om det kan repareres, sier Lund.

Både forslaget til direktiv om økt forbrukermakt i det grønne skiftet og det ferske forslaget om et direktiv for grønne påstander, vil etter all sannsynlighet bli tatt inn i norsk lovgivning og politikk.

Undersøkelser fra EU viser at rundt halvparten av all undersøkt kommunikasjon om miljøeffekt var villedende. For å unngå dette foreslår EU blant annet å: 

Les også:  LESERINNLEGG: Er årsaken til elevdiktaturet lovendring eller mangel på lederskap?

• forby vage påstander om miljøeffekt som ikke kan demonstreres og dokumenteres 

• forby miljøpåstander om hele produktet hvis de bare gjelder deler av produktet 

• forby symboler og bærekraftsmerker som ikke er basert på en sertifiseringsordning eller etablert av offentlige myndigheter 

Svanemerket kartlegger jevnlig forbrukernes bærekraftige vaner og tillit til næringslivets bærekraftskommunikasjon. Stadig flere forbrukere uttrykker mistillit til bedriftenes grønne påstander.

Den siste undersøkelsen viser at hele 74 prosent av norske forbrukere mener at bedrifter overdriver hvor miljøvennlige produktene deres er, og 65 prosent irriterer seg ofte når de ser grønne påstander uten noen god forklaring.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Gunnar Andreassen

Forfatter og tidl. redaktør i Aftenmagasinet, Nordlandsposten.no og Ranaposten.no. Journalist og skribent i Bodøposten.no samt andre nyhetssider og blogger.