Mercedes-Benz Vision One-Eleven: En design- og teknologipioner

Mercedes-Benz Norge

Med inspirasjon fra C 111-modellene fra 60- og 70-tallet, presenterer Mercedes-Benz sportsbilstudiet Vision One-Eleven. Elegante detaljer som måkevingedører og en pikselert skjerm, gir bilen en harmonisk forening av det analoge og det digitale.

Den imponerende aksial fluks-motoren, utviklet i samarbeid med YASA, legger til rette for en kraftfull og effektiv kjøreopplevelse som kombinerer fortidens arv med fremtidens innovasjon.

– Mercedes-Benz Vision One-Eleven tar oss med på en unik reise gjennom tid og teknologi, med fortidens legendariske C 111 som inspirasjon. Med røtter i de ikoniske sportsbilene, har Mercedes-Benz skapt et retrofuturistisk mesterverk som forener det analoge og det digitale, sier konserndirektør Thorbjørn Myrhaug i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Inspirert av legendariske C 111 fra 60- og 70-tallet
Det kjente «en-bue»-designet til Mercedes-Benz gjør seg tydelig gjeldende i den slående silhuetten til Vision One-Eleven. Fra den lave fronten til den muskuløse bakre delen, strekker den seg i en jevn og buet linje som gir den 1.170 mm høye bilen en skulpturell følelse.

Mercedes-Benz Vision One-Eleven henter inspirasjon fra de ikoniske C 111-modellene fra 60- og 70-tallet, som ble brukt til testing av wankel- og turbodieselmotorer, samt polymerbaserte karosserikonsepter.

Vision One-Eleven byr på enestående detaljer som er skapt for å fascinere. De unike måkevingedørene drar paralleller til flere historiske modeller fra Mercedes-Benz, og sidevinduene har et pikselert mønster som gir de en ugjennomsiktig effekt fra utsiden. Hjuldesignet har kraftig strukturerte elementer som vekker assosiasjoner til elektriske motorviklinger, som peker mot den toppmoderne helelektriske drivlinjen som driver Mercedes-Benz Vision One-Eleven.

Les også:  Nye statsråder i Nærings- og fiskeridepartementet

Sportsbil med loungekonsept
Innvendig presenterer Mercedes-Benz Vision One-Eleven et interiør med loungekonsept. Dette reflekterer et paradigmeskifte fra tradisjonelle selvdrevne sportsbiler til autonome elektriske kjøretøy innenfor supersportsbilsegmentet, og bringer sammen to forskjellige transportmåter på et harmonisk vis.

I race-modus, med ryggstøtten oppreist og den kompakte førerorienterte berøringsskjermen i fokus, transformeres interiøret til en minimalistisk kjøremaskin. Hver detalj er optimalisert for førerens behov og gir en fokusert og engasjerende opplevelse. I lounge-modus er setene fullt integrert med resten av interiøret.

Dette banebrytende designet skaper et luftig og romslig interiørkonsept som skiller seg fra tidligere sportsbiler med midtmonterte motorer. Ved å utnytte de kompakte proporsjonene til elektriske motorer, åpner Vision One-Eleven opp interiøret bakover og gir en imponerende plassfølelse. Dette inviterer passasjerene til å ta seg tid, slappe av og nyte reisen – en helt ny tilnærming til fremtidens sportsbiler.

Les også:  Nye statsråder i Nærings- og fiskeridepartementet

Futuristisk og luksuriøs atmosfære med kontrasterende farger
Interiørdesignet til Vision One-Eleven tar oss med inn i fremtidens luksus med et progressivt fargekonsept og enestående materialkombinasjoner. Ved første øyekast fanger de kontrasterende fargene og materialene umiddelbart oppmerksomheten. Dashbordet er trukket med hvitt stoff laget av 100 % resirkulert polyester, mens andre elementer som armlenene og midtkonsollen er kledd i oransje skinn. Dette skaper en sømløs overgang fra interiør til bagasjerom. Det bærekraftig bearbeidede skinnet er garvet med kaffebønneskall.

Interiøret til Vision One-Eleven er designet med minimalisme i tankene. På samme måte som eksteriøret, var målet å holde antall ekstrafunksjoner på et minimum. Setene er et godt eksempel på dette, da de skiller seg fra det tradisjonelle formatet. De er integrert i gulvet, og gir en bøttesete-følelse som du finner i Formel 1-biler.

Det skinnkledde rattet er utstyrt med forskjellige funksjonelle kontroller og toppmoderne berøringselementer. En kompakt og høyoppløslig berøringsskjerm er montert ved siden av rattet og er vinklet mot føreren. Denne skjermen viser all relevant informasjon etter behov.

Fusjon av analogt og digitalt – Retrofuturistisk pikselutseende
I det moderne interiøret til Mercedes-Benz Vision One-Eleven skaper den slanke pikselskjermen en spennende kontrast. Skjermen strekker seg over hele bredden av dashbordet og følger formen til lysbåndene foran og bak. Pikselstrukturen er bevisst designet grov, noe som gir informasjonen som vises, som for eksempel gjeldende hastighet, et dristig og iøynefallende utseende.

Les også:  Nye statsråder i Nærings- og fiskeridepartementet

Dette retrofuturistiske 8-bits utseendet tilfører en ekstra x-faktor til interiøret. Gjennom utviklingen av Mercedes-Benz Vision One-Eleven ser vi en stadig tettere sammensmelting av det fysiske og det digitale, som gir en oppdatert og spennende opplevelse.

Innovativ elektrisk drivlinje – høyytelsesmotor og helt ny batteriteknologi
Et nytt batterikonsept med væskekjølte sylindriske celler med en ny cellekjemi er et av teknologihøydepunktene, utviklet med kunnskap fra motorsportekspertene fra Mercedes-AMG High Performance Powertrain i Brixworth. Vision One-Eleven har to eksepsjonelt kraftige og avanserte aksial fluks-motorer fra YASA, og den smale forpakningen gir en stor fordel som reduserer både vekt og dimensjoner. Dette åpner for helt nye muligheter for ingeniørene, samt nye friheter i utformingen av et elektrisk kjøretøy som demonstrert av Vision One-Eleven. 

Den fremtidige generasjonen av aksial fluks-motorer fra YASA vil bli produsert ved Mercedes-Benz Berlin-Marienfelde-fabrikken. Motorene som produseres der vil være i den kommende drivlinjen for ytelsessegmentet.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.