I januar 2021 er det klart for tidenes første løp i bilsportmesterskapet Extreme E, hvor det skal kjøres med elektriske biler på noen av verdens mest avsidesliggende plasser. Continental er med som dekkleverandør, og en av de aktuelle førerne er fra Norge.
22. januar 2021 starter det første løpet, som vil gå under navnet «Ocean Stage», og arrangeres ved bredden av Lac Rose utenfor Senegal i Afrika. I mars skal «Desert Stage» kjøres i Saudi Arabia, «Glacier Stage» kjøres i Nepal i april, så venter «Arctic Stage» på Grønland i august før mesterskapet avgjøres med «Rainforest Stage» i Brasil i oktober.
Arrangørstedene er ikke valgt tilfeldig ettersom Extreme E skal kjøres på steder hvor klimaendringer allerede gjør seg gjeldende, for å skape mer oppmerksomhet rundt elektrisk mobilitet og jobben for å få ned verdens klimagassutslipp.
– For oss som dekkleverandør er dette også en stor utfordring. Vi skal lage dekk som fungerer i ørkenen, på is og i jungelen. Vanligvis tar det 3-4 år å utvikle et dekk, så det å utvikle dekk til Extrem E har vært en spennende utfordring. Bilen har 550 hestekrefter, har tre ganger så høyt dreiemoment som bilene i Formel E og veier omtrent det samme som en vanlig SUV for gata, sier Sandra Roslan, prosjektleder for Extreme E hos Continental.
Utviklingsarbeidet startet i oktober 2019, og en av testførerne har vært den svenske racerføreren Mikaela Åhlin-Kottulinsky. Dekkene som skal brukes i Extreme E er spesialversjoner av dekket Continental CrossContact, og med hjelp av teknologien ContiPressureCheck vil førerne se lufttrykk og dekktemperaturen på en skjerm inne i bilen underveis i løpene.
Alle bilene skal leveres til teamene allerede i august, og frem til da må også dekkene fra Continental være ferdig utviklet.
Hvilke førere som skal kjøre er ikke fastsatt enda, men en rekke førere er med i det såkalte «Drivers Programme» for potensielle deltakere. Kottulinsky er naturlig nok med, i tillegg til blant annet tidligere verdensmester i rally, Sébastien Ogier, tidligere Formel 1-fører Bruno Senna og den norske rallycrossføreren Andreas Bakkerud.