Karina fra Harstad bak ny design for Visit Vesterålen

deadline

I ett år har Visit Vesterålen jobbet med å skape en ny visuell sammen med Karina Hvidsten, som bor og jobber fra Harstad. Målet med den nye merkevaren er å skape stolthet blant Vesterålingene – og vekke reiselysten hos turistene.

– Vi er veldig stolte over den nye profilen vår, og føler at den er inkluderende og gjenkjennbar for oss som bor her. Vi tror at bolyst i regionen vår også skaper reiselyst, sier reiselivssjef i Visit Vesterålen, Astrid Berthinussen.

Designer i Deadline, Karina Hvidsten har sterke røtter i Vesterålen og har både besteforeldre og foreldre fra regionen. Det var en stor fordel i det kreative arbeidet.

– Jeg føler at jeg kjenner Vesterålen veldig godt, men det at jeg bor utenfor, gjør at jeg kan se på identiteten med et blikk utenfra. Mye av arbeidet med en slik profil ligger i å bli kjent med kunden og å forstå målgruppene. Hva er viktig for dem? Dette innsiktsarbeidet er helt avgjørende når man skal utforske designet, forteller hun.

Les også:  Klart for Tonnes ferjeleie

Astrid Berthinussen bekrefter at det var viktig å se på identiteten til Vesterålen både gjennom øynene til de som har lokal tilknytning, men også de som er midlertidig besøkende.

– Vi gikk gjennom gjesteundersøkelsene vi har gjort, som forteller oss at besøkende setter naturen høyt på lista over grunner til å dra hit. Men nesten like høyt stod det å møte lokalbefolkningen. Det er tydelig at lokalbefolkninga er en stor del av identiteten til Vesterålen, også for turistene.

Les også:  Test: Førsteklasses frokost hos Comfort Hotel Bodø

Selv om Karina til daglig jobber fra hjemmekontoret sitt i Harstad, jobber hun mest med kunder fra resten av landsdelen. 

– I Deadline har vi fysiske kontorer i Vesterålen og i Bodø, men vi er blitt gode på å jobbe tett over web, så akkurat hvor vi sitter har ikke så mye å si, forteller hun. – På dette prosjektet har jeg for eksempel samarbeidet mye med animatøren vår, Aslaug Willumsen, som sitter i Hamarøy, samt Laila Bjølgerud som jobber som kommunikasjonsdesigner fra Bodø-kontoret. 

Til nå har prosjektene i hovedsak vært knyttet til Salten eller Vesterålen, pluss noen større kommunikasjonsprosjekter i Nord-Norge, men ikke så mange fra Harstad: 

Les også:  Vil ha flere flyavganger og lavutslipp på FOT-rutene i Nordland

– Harstad har et sterkt designmiljø fra før gjennom selskaper som Chili, Magnet og Anew. Vi begynner etterhvert å bli mange i Deadline og merker at flere får øynene opp for det tverrfaglige vi kan tilby i Deadline, også i fra Harstad, kommenterer daglig leder, Martin Meisterlin.

Å skape en ny visuell profil for en hel region er en stor og kompleks oppgave. Både Astrid og Karina er spente på hvordan det ferdige resultatet vil mottas av Vesterålingene.

– De vi har vist fram profilen til, har gitt utelukkende positive tilbakemeldinger. Men den store ildprøven kommer selvsagt når den nå skal deles med verden, sier Astrid.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Gunnar Andreassen

Forfatter og tidl. redaktør i Aftenmagasinet, Nordlandsposten.no og Ranaposten.no. Journalist og skribent i Bodøposten.no samt andre nyhetssider og blogger.