Historien om The Fat Trout – Fiskewhiskyen for friluftsentusiaster

altia

Det var en fisketur i de sene nattetimer som skulle bli inspirasjonen til whiskyen med den spreke ørreten og slagordet «The Sportman’s Choice» løpende over etiketten. Med en merkevare som appellerer til svært mange, har The Fat Trout funnet seg til rette blant mylderet av veletablerte og kjente merkevarer verden over.

Hjernen bak det hele er nordmannen Christen Undrum, en skogens mann som vet hva friluftsfolk er ute etter. Det har resultert i en blended whisky med en enkel og upretensiøs fremtoning, men som i virkeligheten skjuler en overraskende sofistikert smak og dybde.

Da fiskewhiskyen så dagens lys
Det er et kjent fenomen at en flaske med brennevin pakkes med i sekken før man legger ut i tur og mark, om det så er for å fiske, telte eller vandre i vakker natur. Lommelerken er for mange en fast turkompanjong, som setter prikken over i-en for stemningen når man slår seg til ro for kvelden. Denne tradisjonen, eller ritualet om du vil, er det som utgjør ryggraden i konseptet bak The Fat Trout. For det var etter en vellykket fisketur, etterfulgt av en vel fortjent bar whisky, at idéen først så dagens lys.

Etter en fin kveldsøkt i Lærdalevnen begynte jeg å pakke sakene og vende hjemover, men jeg ville gjerne prøve et par kast i et vald som het Per før jeg ga meg. Etter to kast med meget lett utstyr fikk jeg min største ørret på 6,5 kilo. Den var sterk og feit over buken, og det ble en ordentlig dragkamp for å få den på land, forteller Undrum.

Les også:  Fem tips til en aktiv høst

Da han omsider kom hjem til en hytte dysset i søvn, satte han seg ned på kjøkkenet, ordnet seg en bar whisky og nøt den fine natten han nettopp hadde opplevd. Da kom tankene om å lage en egen fiskewhisky, og det tok ikke lange tiden før idéen ble noe håndfast. Skribleriene fra kvelden på hytta ble tatt med hjem til Svein Langholm, eieren av Langholm Design, og etiketten var herved på plass. Nå manglet bare det viktigste – innholdet i flasken.

Whisky fra det anerkjente destilleriet Ian Macleod
Undrum har lang erfaring innen brennevinindustrien. Med over 40 år med produktutvikling og industrikunnskap i ryggen, er han langt ifra ny i gamet. I sine yngre dager jobbet Undrum med salg, markedsføring og administrasjon for blant annet Coca Cola, Schweppes, 7 Up og Heineken. På begynnelsen av 80-tallet startet han sitt eget import- og agenturselskap, hvor vin og brennevin var dominerende. Han solgte seg etterhvert ut til Remy Martin-konsernet og startet opp Cork Wines & Spirits. Undrum visste derfor godt hvordan han skulle gå frem for å gjøre idéen om The Fat Trout til virkelighet, og valget falt på det anerkjente destilleriet Ian Macleod.

Les også:  LESERINNLEGG: Vi trenger en ny havbrukspolitikk

– Vi besøkte destilleriet og diskuterte hvilken smaksprofil vi ønsket, samt hvordan vi skulle posisjonere oss i markedet og overfor konkurrenter. De kom frem til et forslag som vi fikk smake på, og vi fant ut at den var perfekt for det norske markedet, forteller Undrum.

Neste steg var å tilby whiskyen til Vinmonopolet, hvor The Fat Trout gikk igjennom en blindsmaking i sterk konkurranse med andre skotske whiskyer.

– Vi vant, og The Fat Trout fikk sin rettmessige plass i hyllene på Vinmonopolet, smiler Undrum.

Fornuftig luksus med eksepsjonell kvalitet
The Fat Trout har etablert seg som en seriøs aktør innen skotsk blended whisky på kort tid. Hvert år selges det ca. 35.000 50 cl flasker på Vinmonopolet, og i dag ligger The Fat Trout på en femte plass av de mest solgte blended whisky.

– Jeg tror at den største grunnen til at folk kjøper The Fat Trout er på grunn av etikettens utforming. Så mye som to millioner nordmenn er i kontakt med fiskestang og snøre i løpet av året, og alle voksne med fiske som hobby vil få et naturlig forhold til etiketten, forklarer Undrum.

Les også:  LESERINNLEGG: Vi trenger en ny havbrukspolitikk

Men selv om den spreke ørreten og slagordet «The Sportman’s Choice» appellerer til svært mange – ikke bare fiskeinteresserte, men også sportsinteresserte og friluftsfolk – er det først og fremst innholdet som er den avgjørende faktoren. The Fat Trout er rett og slett fornuftig luksus med eksepsjonell kvalitet. Whiskyen er satt sammen av hele 30 ulike single malts fra Speyside, Islay og Highlands. Den har en lys ravfarge og en aroma av frisk malt, lyngblomst, appelsin og røyk, i tillegg til et interessant hint av sherry. Smaken er middels fyldig og spenner fra appelsin og søtt korn til mørk frukt og røyk, og avsluttes med en smak av krydret malt. Det er ikke vanskelig å se for seg at denne passer godt rundt leirbålet eller som en belønning når fisken er dratt i land.

– Kvaliteten på drikken blir av whiskykjennere betegnet som «outstanding» for en tre år gammel blended whisky å være, sier Undrum stolt.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.