Her er den nye Volkswagen Transporter T6.1

volkswagen

Volkswagen Transporter er originalen i klassen, med 12 millioner solgte eksemplarer over hele verden. Her følger form funksjon, i beste Bauhaus-tradisjon. Helt fra den første T1-versjonen ble avduket i 1949, har Volkswagen kombinert maksimal plassutnyttelse med et stilrent design.

Gjennom seks generasjoner er ikonet utviklet. Nå, i versjon T6.1, er kultmodellen klar for en digitalisert tid.

Nye T6.1 har mer kompakte frontlykter, og et smalere øvre område av radiatorgrillen. Alle delene i fronten, fra panseret og ned, er nye. Et stort luftinntak understreker bilens bredde, og gir den et enda mer markant uttrykk på veien.

Alle versjoner får en todelt kromdel som løper i full bredde og inn i LED-stripene som utgjør kjørelysene. Bilen får dermed en helt spesiell utstråling, og kan gjenkjennes som en T6.1 på lang avstand.

Fronten kan også personaliseres med flere kromdetaljer, avhengig av modell og utstyrsnivå. Utvalget av farger og felger er også fornyet. 

Gjennomgripende tekniske endringer
Den hydrauliske servostyringen i T6 erstattes av et elektromekanisk system i T6.1, som tillater aktive styreinngrep. Det gir helt nye mulighet for nye assistentsystemer, men også mer agile kjøreegenskaper.

Den elektromekaniske styringen overfører nemlig styrekommandoene mer direkte til hjulene enn systemet i de tidligere modellene. Det gjør T6.1 atskillig mer kvikkstyrt og presis ved svingkjøring.

Potensialet i den nye styringen utnyttes vet at også dekksortimentet er oppdatert, og både det konvensjonelle og det adaptive understellet er optimalisert. Med andre generasjon av det dynamiske understellet (DCC) er justeringsmulighetene økt, og føreren kan velge dempingsgrad sømløst med en glidebryter.

Les også:  Millioner til kai i Øksnes

I Norge leveres T6.1 med tre effektive 2,0-liters turbodieselmotorer (2,0 TDI), som alle tilfredsstiller utslippskravene i Euro 6d-TEMP-EVAP.

Ny standard for assistentsystemer
De nye assistentsystemene inkluderer «Cross Wind Assist», som blir standard i alle T6.1. Når systemet registrerer sidevind i 80 km/h eller mer, stabiliseres kjøretøyet automatisk, noe som gir en betydelig sikkerhetsgevinst.

Takket være den elektromekaniske servostyringen, vil også «Lane Assist» være tilgjengelig. Systemet leser veimarkeringene ved hjelp av kamera, og holder T6.1 automatisk i kjørefeltet. «Park Assist» vil fra nå av forenkle parkering og rygging ut fra parkeringsplasser. Når systemet er aktivert, vil kjøretøyet automatisk guides inn og ut av trange områder – det eneste sjåføren trenger å gjøre er å kontrollere gass og brems.

For å unngå uhell under manuell manøvrering, er sidebeskyttelsessystemet fra Crafter nå tilpasset bruk i T6.1. Det bruker ultralydsensorer fordelt rundt kjøretøyet for å redusere risikoen for sammenstøt.

«Rear Traffic Alert» beskytter mot ulykker ved rygging. Systemet varsler om kjøretøy som nærmer seg vinkelrett på ryggeretningen. Dersom sjåføren ikke reagerer, griper systemet aktivt inn med bremsene. 

«Trailer Assist» gir enklere rygging med tilhenger
Alle utgavene i modellutvalget er ideelle trekkvogner, med maksimal tilhengervekt på opptil 2500 kg (avhengig av motorvalg). Nå vil «Trailer Assist», kjent fra Crafter, gjøre det enklere å manøvrere med tilhenger.

Systemet tar hånd om all den kompliserte omvendttenkingen rygging med tilhenger tradisjonelt krever. Med «Trailer Assist» justerer sjåføren ganske enkelt ønsket ryggevinkel med rotasjonsbryteren til de elektriske speilene – som blir en joystick – sammen med displayet i dashbordet. Så tar T6.1 over styringen.

Les også:  Arbeiderpartiet og SV vil redde kysten i Nordland

«Trailer Assist» benytter «Park Assist», den elektromekaniske styringen og «Rear Wiew»-ryggekameraet – som registrerer tilhengervinkelen.

Utvalget av nye tilgjengelige støttesystemer suppleres med et frontkamera som sørger for skiltgjenkjenning. 

Digitalisert interiør gir nytt dashbord
T6.1 kan leveres med tredje generasjon av Volkswagens modulære infotainmentsystem (MIB3). Instrumentene kan gjøres heldigitale ved også å velge «Digital Cockpit». Symbiosen av disse systemene utgjør et nytt digitalt landskap, som er arrangert langs én visuell akse.

«Digital Cockpit» har et display hele 10,25 tommer, som setter en ny standard for klar lesbarhet og kvalitetsfølelse (standard på Multivan Highline). Sjåføren vil kunne velge mellom forskjellige visninger med «Wiew»-knappen på multifunksjonsrattet.

De tradisjonelle, analoge instrumentene er også redesignet, med et multifunksjonsdisplay sentralt mellom instrumentklokkene.

MIB3 og «App Connect»
Et annet høydepunkt i T6.1 er det nye navigasjonssystemet i MIB3: «Discover Media», med 8,0 tommers display, og «Discover Pro», med 9,2 tommers skjerm. Den grafiske layouten på disse touchskjermsystemene er ny.

Startskjerm og funksjoner kan personaliseres, på samme måte som på en smarttelefon. Displayet på «Discover Pro» er også dekket av glass.

Den største utstyrsnyheten i alle infortainmentsystemene er et integrert SIM-kort (eSIM). Det er standard fra «Composition Colour». eSIM åpner for en hel rekke online baserte funksjoner og tjenester, for eksempel «eCall»: I et ulykkestilfelle vil systemet automatisk sende bilens posisjon til et nødsenter, og en taletilkopling blir opprettet. Dersom det ikke svares fra kjøretøyet, alarmeres nødetatene.

Les også:  Millioner til kai i Øksnes

I tillegg vil eSIM representere grensesnittet til «Volkswagen We» – en ny verden av onlinetjenester. MIB3-displayene vil for eksempel gi direkte tilgang til internettradio og strømmetjenester.

Stemmestyrte kommandoer blir smarte gjennom eSIM-tilkopingen i T6.1. Støtte for norsk språk er foreløpig ikke tidfestet.

«App Connect» er en annen viktig funksjon i MIB3. Apper fra smarttelefoner som Google Maps eller Spotify kan brukes direkte via touchskjermene (både 8,0 og 9,2-tommer). Til nå har slik tilkobling krevd kabel. Det er nå et tilbakelagt stadium for iPhone-brukere: Så snart en iPhone er paret med MIB3, vil den automatisk kommunisere med infotainmentsystemet via bluetooth og trådløs Apple Car Play®.

Kompatible smarttelefoner av alle merker kan også lades trådløst på en induktiv ladesone i det nye dashbordet. 

Nye løsninger for en perfekt arbeidsdag
Volkswagen Nyttekjøretøy har utviklet helt nye løsninger, skreddersydd for en effektiv arbeidsdag. Det inkluderer 230-volt stikkontakt ved førersetet, og et låsbart rom i dobbelbenken på passasjersiden (tilvalg).

Gjennomlastningsluke for ekstra lange objekter er standard: De kan nå skyves under dobbelbenken på passasjersiden. Det øker maksimal kollilengde fra 2450 mm til 2800 mm, og fra 2900 mm til 3300 mm for utgaver med lang akselavstand.

Transporter vil også leveres med separat låsing av lasterommet som standard, med to moduser: låsing bare av kabinene, eller låsing bare av lasterommet.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.