Audi forsetter sin storstilte elektrifiseringsoffensiv. Nå tilbys den store firedørskupéen A7 Sportback med en kraftfull og effektiv plug in drivlinje.
Drivlinjen i nye Audi A7 Sportback 55 TFSI e quattro består av en toliters turboladet bensinmotor med 185 kW (252 hk) effekt og 370 Nm dreiemoment, kombinert med en elektrisk motor. Synkronmotoren med permanente magneter har maksimal effekt på 105 kW, og et dreiemoment på 350 Nm.
– Kombinasjonen av premium, firedørs kupé som ladbar hybrid er unik. A7 Sportback 55 TFSI e quattro den eneste blant premiumprodusentene i direkte konkurranse som tilbyr en plug-in hybrid med firehjulsdrift. Vår ladbare modellportefølje har så langt fått en fantastisk mottakelse, og vi fortsetter å utvide den ladbare porteføljen ytterligere, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS.
Den elektriske motoren er bygget inn i girkassen (syvtrinns S tronic), med en separat clutch. Firehjulsdriften er quattro med ultra-teknologi, som lynraskt aktiverer bakakselen ved behov. Audi blir med A7 Sportback 55 TFSI e quattro den eneste blant premiumprodusentene i direkte konkurranse som tilbyr en plug-in hybrid med firehjulsdrift.
Samlet systemeffekt er 270 kW (367 hk). Det maksimale dreiemoment på 500 Nm er tilgjengelig allerede ved 1 250 /min. A7 PHEV akselererer fra 0 – 100 km/h på 5,7 sekunder, og når en toppfart på 250 km/h.
Blandet bensinforbruk er 2,1 – 1,9 liter per 100 km. Elektrisk energikonsum er 18,1 – 17,5 kWh per 100 km, mens CO2-utslipp ved blandet kjøring er 48 – 44 gram per km. Verdiene er basert på WLTP-testprosedyren, og er avhenger av hjul/ dekkvalg og utstyrsnivå.
Litium-ion batteriet med 104 celler kan lagre 14,1 kWh energi. Høyvoltsbatteriet (381 volt) er plassert under gulvet i bagasjerommet, og har termisk regulering. Integreringen av batteriet er gjort uten noe trappetrinn i bagasjeromsgulvet. Samlet bagasjevolum med nedfelt bakseterygg er 1 235 liter.