Frykter for trafikksikkerheten etter snørik vinter

naf

Flere steder i landet har hatt en rekke store snøfall denne vinteren, noe som fører til økte brøyteutgifter for kommuner og fylkeskommuner. – Vi frykter for trafikksikkerheten hvis ikke de økte kostnadene blir kompensert, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

Hun viser til at flere sørlands-kommuner allerede har brukt to og tre ganger så mye på brøyting i år som i et normalår, og at de nå varsler at den økte pengebruken kan gå ut over vedlikehold av veiene. Dette kan være situasjonen for flere kommuner og fylker, frykter NAF. 

NAF etterlyser derfor at Kommunaldepartementet, med Erling Sande i spissen, raskt kommer med en avklaring om fylker og kommuner vil få de ekstra midlene som trengs.

Les også:  LESERINNLEGG: Bilistene skal piskes på plass

– Det finnes en søknadsbasert ordning, men spørsmålet er om det er nok midler i potten til å dekke behovene der ute. Vi forventer at staten raskt kommer fylkene og kommunene til unnsetning, slik at vi unngår ytterligere økt forfall på veinettet fremover, sier Handagard.

Flere fylkeskommuner har allerede senket standarden for vinterdrift av sine veier, påpekte Riksrevisjonen i sin rapport om fylkesveiene som kom i juni i fjor. Fire fylkeskommuner har gjort endringer i vinterdriftsklassene de siste årene, som har medført redusert vinterdriftsstandard.  

Les også:  Ny rapport: 91 selvmordsforsøk ved barnevernsinstitusjoner i 2023

– Vi må være forberedt på at det blir flere vintre som denne. Det har ikke manglet på advarsler om at økt nedbør og mer ekstremvær kan føre til større påkjenninger på infrastrukturen fremover. Å senke driftsstandarden på grunn av pengemangel er å utsette trafikantene for unødvendig risiko, sier Handagard.

En vinter med mye snø og hyppig brøyting kan også slite mer på veinettet. Fylkesveiene er allerede nedslitt mange steder, og kan trenge mer vedlikehold etter en tøff vintersesong. Allerede er forfallet på fylkesveiene beregnet til å koste om lag 100 milliarder å utbedre. Her mener NAF regjeringen må følge opp med et løft i kommende statsbudsjett og Nasjonal transportplan (NTP).

Les også:  Sykkeltyverier koster mer enn biltyverier

– Utover våren vil vi se resultatet av vinterens herjinger, sier Handagard. – Vi er bekymret for om kommuner og fylker har midlene som trengs for å ta unna det forfallet som bygger seg opp år for år, sier hun.

Totalt har fylker og kommuner ansvar for 42 000 km kommunale veier og 44 000 kilometer fylkesvei.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.