Sommerhalvåret er høysesong for veiarbeid. Mange steder møter du innsnevringer eller omdirigering som fører til at to felt blir ett.
– Svært mange gjør feilen at de begynner å legge seg inn i høyre felt for tidlig. Det skaper faktisk mer kø, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i medlemsorganisasjonen NAF.
Reglene for fletting er veldig enkle, og gjensidig vikeplikt gjelder.
– Kjør helt fram i begge filer, og flett når du kommer til skiltet. Mange irriterer seg over at andre bilister suser forbi i venstrefeltet, men trafikken flyter faktisk bedre dersom man utnytter begge felt, sier Ryste.
At sommeren er sesong for veiarbeid, betyr samtidig begrenset fremkommelighet der hvor veiene fikses. Det kan føre med seg noen ulemper og forsinkelser for trafikantene. Det mener NAF er en lav pris å betale.
– Det er bedre å oppleve litt forsinkelser noen uker enn å måtte kjøre på en vei som ødelegger kjøretøy og gjør reisen utrygg i mange år. Med dagens nivå på bevilgninger til vedlikehold skal man være heldig om man opplever utbedringer i sommer, sier Ryste.
Forfallet på veinettet er beregnet til opp mot 50 milliarder på riksveiene og opp til 80 milliarder på fylkesveiene. I tillegg er det beregnet at det trengs opp mot 70 milliarder for å sikre de farligste strekningene mot ras og skred.
Samtidig oppfordrer NAF entreprenørene til å ta hensyn til trafikkflyten og å gi trafikantene enkel og riktig informasjon. Det er mange som har opplevd at fareskilt eller nedsatt fartsgrense ikke blir ryddet vekk når arbeidet er ferdig. Dette kan være med på å undergrave respekten for varslinger i områder med veiarbeid.
– Som bilist har du et ansvar for å gjøre veiarbeidernes arbeidssituasjon trygg. Selv om det kan forsinke deg litt på reisen akkurat mens det står på, ønsker vi i NAF oss en opptrapping i vedlikeholdet. For å sikre god flyt er det derfor viktig at folk er kjent med reglene og tar hensyn underveis, sier Ryste.