Mange betaler med kredittkort i ferien, og EnterCards svindeleksperter har samlet sine beste tips. Kredittkort er et sikkert betalingsmiddel, men for å unngå problemer med betalinger anbefaler EnterCard å være ekstra oppmerksom i noen situasjoner.
Kunnskap om å forhindre bedrageri er viktig for alle i finansbransjen, og dette er noe EnterCard og deres samarbeidspartnere tar på alvor.
1. Leiebil
Hver sommer får EnterCard spørsmål av kunder om etterbelastninger fra bilutleieselskaper. Bilutleieren kan senere belaste deg om du har levert bilen med tom tank, fått bøter eller lignende. Har du derimot skadet bilen eller noe er stjålet fra den skal det hentes inn samtykke fra deg før de eventuelt trekker beløpet fra kortet.
Våre sikkerhetseksperter ber deg om å være oppmerksom ved kjøp av forsikringer. De er ofte inkludert i prisen, men det hender bilutleier forsøker å selge deg ekstra forsikringer. Dersom du signerer på forsikringen har du godtatt den. Da kan vi ikke hjelpe deg i en reklamasjonssak.
Før du reiser er det lurt å sjekke om du allerede er dekket gjennom reiseforsikringen, eller om det kan lønne seg å kjøpe en egenandelsforsikring for leiebil gjennom kredittkortet. EnterCard tilbyr egenandelsforsikring for leiebil for flere av våre kort.
2. Ta vare på kvitteringer
Ta vare på alle kvitteringer når du bruker kredittkortet ditt i utlandet. Da kun du sammenligne kvitteringene med fakturaen i etterkant. Hvis du leier bil, booker hotell eller cruise er det lurt å ta vare på all korrespondanse med selger. Da stiller du sterkere i en eventuell reklamasjonssak.
3. Ferieplanlegger
Husk å bruk ferieplanleggeren i nettbanken hvis du skal på ferie til utlandet. Ved å informere oss om når og hvor du drar sikrer du at kortet fungerer optimalt.
4. Falske varer
Det finnes dessverre useriøse aktører som forsøker å selge deg falske varer. Sjekk alltid varen grundig før du kjøper den. En god tommelfingerregel er at hvis noe er for godt til å være sant, så er det som regel det.
5. Ikke gi fra deg kortet
Våre eksperter oppfordrer deg til å ikke gi fra deg kortet når du skal betale. Be heller selgeren hente betalingsterminalen. Dersom dette ikke er et alternativ, bli med til terminalen.
6. Avvist kjøp
Vi gjør alt vi kan for å forhindre misbruk, og vårt sikkerhetssystem overvåker alle transaksjoner døgnet rundt. Hvis vi mistenker et misbruk vil kortet bli avvist ved kjøp, og vårt sikkerhetsteam tar kontakt med deg på sms eller annen måte.
7. SMS tjeneste
Vår SMS-tjeneste informerer om du har tastet feil pin kode og om dekning på kortet. I ditt produkts nettbank og app finner du også pin koden, saldo og en rekke andre tjenester.
8. Stjålet kort
Legg inn telefonnummeret til sperretjenesten for ditt kort på mobilen før du reiser. Om uhellet er ute og du mister eller blir frastjålet kortet, ring sperretjenesten så fort som mulig. Det kan være lurt å ta med et ekstra kort på reiser, og oppbevar aldri kortet og pinkoden sammen.
9. Betal i lokal valuta
Når du betaler med kort i utlandet blir du ofte spurt om du vil betale i lokal valuta eller norske kroner. Velg lokal valuta, fordi det som regel gir deg best vekslingskurs.