Sommersola er i ferd med å smelte spillmonopolisen. Og verst koker det i den lille maurtua som utgjør oss sjakkinteresserte i Norge.
Vi som elsker sjakk kryper frem fra våre trygge klubblokaler i kjellere, klasserom og på menighetshus og har så smått begynt å gå løs på hverandre fordi et internasjonalt spillselskap har tilbudt oss 50 millioner i sponsorstøtte. Det store slaget skal stå på sjakkongressen i Larvik til helga.
Kongen selv, Magnus Carlsen, er klar på hva han ønsker, og har sikret seg støtte gjennom en stor bondehær i form av den nye klubben Offerspill SK. Det har i sin tur ført til en kaosdebatt der fakta og saklighet i stor grad har blitt underordnet følelser og synsing.
Jeg er både sjakkentusiast (30 år) og engasjert i spillbransjen (7 år). Kritikerne blant dere vil si at jeg ikke er objektiv, men selv vil jeg hevde at et mellomlangt liv på begge sider av bordet har gitt meg kunnskapsbasert innsikt som kan være verdt dele.
For å være helt klar: for meg er ikke denne saken svart-hvitt. Samtidig mener jeg at det er viktig å skyte ned noen av de groveste feilene og mytene som har versert i sjakkmiljøet slik at debatten igjen kan bli passe saklig:
Vi kan ikke ta imot 50 millioner av et spillselskap fordi det er moralsk galt.
– Siden 1940-tallet har idrett, kultur og frivillighet vært gjennomsponset av spillpenger med statens velsignelse. Sjakkforbundet har ikke vært en del av denne «sponsoravtalen» fordi vi har valgt å stå utenfor Idrettsforbundet. Avtalen med Kindred gir oss tilgang til den samme pengestrømmen som har finansiert – og fortsatt finansierer – idrett og kultur. Pengene er de samme – logoen på avsender er forskjellig.
Kindred Group er ikke Norsk Tipping. Pengene deres er «skitne».
– Kindred Group er et stort, europeisk, børsnotert selskap med 9,8 milliarder kroner i omsetning (2018) og 1465 ansatte. Selskapet er EU-lisensiert. Spillene som tilbys er helt lovlige og i stor grad de samme som hos Norsk Tipping. Ansvarlighetsnivået er høyt og i tråd med kravene for lisens i EU.
Kindred Group har ikke lov til å tilby spill, og markedsfører seg ulovlig.
– Nei. Dette er et inntrykk bl.a. Lotteritilsynet og Norsk Tipping ønsker å gi, men som er direkte feil. Selskaper som Kindred, Folkeautomaten, ComeOn! etc. har europeisk lisens og de som spiller online hos slike tilbydere, spiller i Europa – ikke i Norge. Det kan sammenliknes med å fysisk spille på casino i Paris, eller sette penger på en fotballkamp i en oddsbod i London. Markedsføringen skjer helt lovlig via europeiske (ikke-norske) TV-kanaler som er regulert gjennom AMT-direktivet i EØS-avtalen.
Kindred-avtalen er ingen vanlig sponsoravtale. Det gjør Sjakkforbundet til et politisk verktøy.
– Det er uvanlig at en sponsor i skriftlig form krever at en organisasjon gjør påvirkningsarbeid, men i praksis er dette en helt vanlig «byttehandel». Forbund og organisasjoner som finansieres av Norsk Tipping bedriver lobbyvirksomhet og synlig påvirkningsarbeid på vegne av sin sponsor daglig. På samme måte som at Volvo-sponsede Skiforbundet ikke forventer at alle medlemmene skal kjøre/like Volvo, forventes det ikke at alle Sjakkforbundet-medlemmer skal elske online-gambling.
En avtale med Kindred ødelegger sjakkens omdømme.
– Sjakkens omdømme i Norge skyldes èn mann: Magnus Carlsen. Som verdens beste sjakkspiller bærer han fortsatt denne på sine skuldre, uavhengig av hvilket merke han har på skjortebrystet. Maratonsendinger med andre sjakkprofiler på NRK og VGTV skyldes ene og alene hans suksess. Før Magnus var vi en løst organisert, umake gjeng som de færreste kjente til. Omdømme? Hvilket omdømme?
Magnus Carlsen går god for avtalen fordi han har personlige, økonomiske motiver.
– Magnus har hatt mulighet for lukrativt, personlig samarbeid med spillbransjen i mange år. Det har han takket nei til. Nå velger han helt frivillig å fronte en ekstern og omstridt sponsoravtale fordi han mener 50 millioner kroner til fellesskapet er helt avgjørende for rekruttering og talentarbeid i norsk sjakk.
Sjakkforbundet blir «brukt» i kampen for å avskaffe enerettsmodellen.
– Monopolisen til Norsk Tipping og Norsk Rikstoto har gradvis tint opp de siste årene. Under årets sommersol smelter den raskere enn noensinne. Tyngdekraften i markedet, EØS-reguleringer og den politiske viljen til å innføre et lisenssystem vil tvinge seg frem enten vi vil det eller ei. Sjakkforbundets rolle er uansett ikke avgjørende. 50 millioner er en stor sponsoravtale.
Michel Sterk
Mesterspiller i sjakk og markedsansvarlig for Folkeautomaten