Med utgangspunkt i jubileet, har Lonely Planet satt Beethovens fødeby Bonn på topp fem byer man må besøke i 2020.
– Med 2,8 millioner kulturturister er vi Europas kulturreisemål nummer én. For å ytterligere styrke denne fantastiske posisjonen som musikklandet Tyskland allerede har, satser vi med Beethoven-kampanjen på enda flere digitale fokuspunkter. I tillegg til de sentrale severdighetene i Bonn-regionen, viser vi i kampanjen frem aktiviteter fra hele Tyskland – for å styrke etterspørselen av kulturhistoriske tilbud generelt og musikkrelaterte tilbud spesielt, sier Petra Hedorfer, administrerende direktør i DZT.
DZT har inngått en samarbeidsavtale med Beethoven Jubiläums Gesellschaft mbH for felles markedsføring av jubileet. Datterselskapet av Stiftung Beethoven Haus har som oppgave å fremme og koordinere et regionalt forankret jubileumsår med internasjonal gjennomslagskraft. Ved å engasjere det internasjonale DZT-nettverket skal jubileet markedsføres enda mer effektivt og nye turistmarkeder erverves.
Gjennom temakampanjen plasserer DZT relevant innhold i over 50 markeder verden over. I enkelte fokusmarkeder finner også mer dyptgående aktiviteter sted, for eksempel B2B-arrangementer og pressereiser.
I forbindelse med kampanjen tas flere digitale kommunikasjonsformer i bruk for å iscenesette Beethovens klassiske arv i samtiden. Bruk av Virtual Reality-teknologi på DZTs arrangementer gjør det for eksempel mulig for internasjonale gjester å «spille» utdrag av Beethovens niende symfoni på piano live sammen med musikkgeniet. I tillegg brukes Augmented Reality-teknologi hvor man kan produsere «live-bilder» med Beethoven.