«Alle» elsker Nyt Norge!

nyt norge

Nyt Norge er Norges mest kjente merkeordninger for mat og mer enn 9 av 10 mener merkeordningen er viktig. I fjor gikk Nyt Norge forbi Nøkkelhullet på kjennskap – på hele 93 prosent – og det tallet har holdt seg i år.

Stiftelsen Norsk Mat gjennomfører årlig en undersøkelse om folks holdninger til norsk mat og til merkeordningen Nyt Norge.

– Nyt Norge står knallsterkt hos forbruker! Hele 9 av 10 kjenner Nyt Norge, forteller Nina Sundqvist som er administrerende direktør i Stiftelsen Norsk Mat.

Les også:  LESERINNLEGG: Vi trenger en ny havbrukspolitikk

Nytt i årets undersøkelse er spørsmålet om viktigheten av Nyt Norge. Svarene er positive og «alle» mener merkeordningen er viktig.

– Over 9 av 10 mener Nyt Norge er viktig! Det sier ganskje mye om hvilken posisjon merkeordningen har blant befolkningen. I tillegg har hele 7 av 10 tillit til Nyt Norge og faktisk er det de yngste aldersgruppene (under 29 år) som har høyest tillit (76%) av alle, fortsetter Sundqvist.

Les også:  Årets Rosa sløyfe rives ut av Coop-butikkene

Undersøkelsen viser også at de viktigste grunnene for å velge norsk mat er å ta vare på norske arbeidsplasser, støtte matindustrien og norske bønder.

– I Nyt Norge sier vi at «Dine valg betyr noe». Og med det mener vi at når du velger Nyt Norge når du handler i butikken, velger du så mye mer. Norske arbeidsplasser er viktig – og husk – alt starter hos den norske bonden som produserer det vi spiser, avslutter Sundqvist.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.