Norsk jernbanemuseum: Stålvogntogets siste reis på Nordlandsbanen

Hamarregionen reiseliv og utvikling

Nylig vendte Stålvogntoget snuten nordover med en rekke internasjonale gjester om bord. Dette kan bli den siste gangen Norsk jernbanemuseum får kjøre med sitt historiske tog på Nordlandsbanen.

– Ja, dette blir kanskje vår siste sjanse til å kjøre denne strekning før det nye signalsystemet, ERTMS (European Rail Traffic Management System), innføres, sier Mette Larsen, markedsansvarlig på Norsk jernbanemuseum i Hamar. 

Togturen på Nordlandsbanen starter på Hamar 23. januar, med retur den 28. januar. – Det er faktisk første gangen det er åpent for alle å være med Stålvogntoget til Bodø, forteller Mette. – Det blir av den grunn en ganske annerledes tur nå, med både foredrag og filmvisninger fra Norges toghistorie underveis. Deriblant foredraget «En togreise med piggtråd og vakker natur» (om NSB og krigsfanger) av forfatter og historiker, Bjørn Westlie.

Les også:  MK Faxsen får over en halv million kroner i støtte fra Kulturminnefondet

– Vi gleder oss spesielt over at vi skal ha med så mange internasjonale gjester på Nordlandsbanen. Vi har med reisende fra Sverige, Østerrike, Polen og England, i tillegg til nordmenn. Og det flotte vinterlandskapet vi har dag vil med sikkerhet krydre reisen deres, smiler en spent markedsansvarlig.  

Toget trekkes av en solid og velkjent sliter på Nordlandsbanen; et diesellokomotiv av typen Di3, også kjent under betegnelsen NoHAB. Vognene har tidligere gått på Dovrebanen og Nordlandsbanen, og representerer komfort og utseende fra 1970–1990-tallet.

Les også:  Vil sikre flere studentboliger i Nordland

Norsk jernbanemuseum er den eneste togoperatøren på nasjonalt jernbanenett som opererer med historiske tog/veterantog/museumstog. – Det skiller oss som togoperatør fra andre persontogoperatører, som VY, SJ Nord og GoAhead, sier Mette.

Hamar er en av Norges fremste jernbanebyer. Her hadde landets første statsbane sitt utspring, og ble med Grundsetbanen, som åpnet i 1862, et av landets jernbaneknutepunkter samt et arnested for landets statsbaner. 

Les også:  Rødt: Fylkesrådet bidrar til å overkjøre miljøhensyn i Nordland

Helårsåpne Norsk jernbanemuseum har hatt tilholdssted i Hamar siden 1896. Museet har som oppgave å dokumentere jernbanens historie i Norge og dens rolle for utviklingen av det norske samfunnet.

Museet i strandkanten på Hamar er spesielt populært for barn, med en rekke spennende aktiviteter i hovedutstillingen. Og sommerstid kan man ta turen på Norges korteste jernbanelinje med det miljøvennlige og pelletsfyrte damptoget Tertitten. Dette har tøffet gjennom den vakre museumsparken helt siden 1962.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.