Falske nettbutikker opprettes i et hurtig tempo før jul. – Varemangelen som mange butikker i år opplever, utnyttes flittig av svindlere nå i førjulstiden, advarer sikkerhetsekspert Jelle Wieringa.
Jul er høysesong for svindel og IT-sikkerhetskonsernet KnowBe4 ser at bruken av falske nettbutikker er ekstra utbredt i år.
– På grunn av COVID-19 har flere butikker hatt problemer med å få inn enkelte varer. Når foreldre ikke finner det barna ønsker seg i kjente nettbutikker, kan det bli fristende å ta sjansen på en ukjent nettbutikk som har varen inne. Det kan være en svindelbutikk, sier sikkerhetsekspert Jelle Wieringa i KnowBe4.
– Vi ser at svindlerne er raske med å sette opp og ta ned igjen falske nettbutikker. Mange er aktive i kun et døgn, før de tas ned og erstattes av nye falske nettbutikker, sier Wieringa.
Du bør være kritisk til nettbutikker der den eneste formen for kontaktinformasjon er et kontaktskjema. Ut fra angrerettloven er norske nettbutikker påbudt å opplyse om adresse, e-post og organisasjonsnummer. I tillegg bør du undersøke hvor lenge nettsider har eksistert og ikke stole på gode anmeldelser.
– Svindlerne gjør seg stadig mer flid, også for «feller» som bare skal være aktive i et døgn. Hvis en nettbutikk fremstår som trygg på grunn av gode anmeldelser, bør du undersøke anmeldelser noen måneder tilbake i tid. Ingen ekte nettbutikker får kun fem stjerner over en periode på tre måneder, sier Wieringa.
Målet med falske nettbutikker er å få tak i informasjon om betalingskortet ditt eller annen personlig informasjon som svindlerne kan utnytte. Den siste tiden har KnowBe4 lagt merke til at svindlere også forsøker å lure til seg slik informasjon på offentlige steder, for eksempel et kjøpesenter.
– Svindlere tar kontakt med forbipasserende og sier at de har gått tom for batteri på telefonen sin og spør om å få låne din for å ringe noen. De opptrer i par og det kan være unge svindlere som tar kontakt med andre ungdommer og sier at de må ringe moren sin, forklarer Jelle Wieringa.
Den ene av svindlerne distraherer deg, mens den andre enten ringer et svindelnummer som tapper deg for penger, eller går inn i apper der du er pålogget.
– Målet er ikke å stjele mobiltelefonen, men å hente ut mest mulig personlig informasjon eller å ta over kontoer der du er innlogget. Bare det å få tak i en e-postadresse eller telefonnummeret ditt kan være av interesse, sier Wieringa.
Så langt kjenner KnowBe4 til flest tilfeller av denne typen svindel i USA.
– Effektive svindelmetoder sprer seg raskt og vi må forvente at dette også foregår i Norge. Nå som det nærmer seg jul ser vi at svindlere utnytter at mange ønsker å være ekstra hjelpsomme i julen. Mitt klare råd er å si nei til alle som ønsker å låne telefonen din. Hvis du vil hjelpe bør du heller tilby deg å ringe selv, og gi en beskjed til den svindlerne påstår at de må snakke med, råder Wieringa.