400 millioner har sett denne norske nyvinningen

Volkswagen

Volkswagen Nyttekjøretøy sin elektriske kontorstol tar helt av i internasjonale medier. Anerkjente medier som Forbes, Daily Mail og CNN har alle kastet seg over den. Nå har stolen vært på «Tyskland-turne».

Volkswagen Nyttekjøretøy har i en årrekke vært kjent som «Norges mest populære arbeidsplass på fire hjul». Men i fjor utviklet den en helelektrisk kontorstol for å kunne vise de som har sin arbeidsplass innendørs og bak en pult hva de går glipp av.

Stolen har en rekke teknologiske løsninger som du kjenner igjen fra Volkswagens helelektriske ID. -modeller. Blant annet har den ryggekamera og sensorer, LED-lys, høyttalere og touch-skjerm med underholdningssystem.

Den styres med to pedaler, har en rekkevidde på inntil 12 km, og en maksfart på 20 kilometer i timen.

Les også:  Intensiv produksjon og avlusning øker helse- og velferdsproblemene i lakseoppdrett

Etter at stolen ble vist på norsk TV og i norske nettmedier i høst, har den tatt helt av ute i den store verden. Til sammen har over 400 millioner mennesker sett eller lest om Volkswagen-stolen i en rekke medier i Europa, Asia og Amerika, viser tall fra analysetjenesten SimilarWeb.

Tunge internasjonale medier som Forbes, CNN, Fox News og USA TODAY har publisert artikler om den spektakulære stolen fra Volkswagen i Norge.

– Det er ikke hverdagskost at vi blir omtalt i medier verden over. Interessen rundt stolen har vært enorm, og spesielt fra medier i Asia og USA. Jeg har ikke tall på hvor mange som har tatt kontakt og spurt om de kan få teste den, sier Ingvild Øversveen som er markedssjef i Volkswagen Nyttekjøretøy.

Les også:  Høyere vågehvalkvote i 2023

Nå har stolen nettopp kommet hjem fra besøk hos Volkswagens gigantfabrikk i den tyske byen Wolfsburg, hvor bilprodusenten har kapasitet til å produsere mer enn 800.000 biler i året. Det jobber rundt 60.000 ansatte på fabrikken.

Volkswagen Group var så begeistret over stolen at de ønsket å vise den frem til ansatte og bruke den i egen markedsføring.

-I to hele dager lånte vi ut stolen til Volkswagens kommunikasjons-team i Tyskland, som skal lage ulikt innhold til sine SoMe-kanaler.

Det er reklamebyrået TRY og Animasjonsdepartementet som sammen med Volkswagen Nyttekjøretøy har skapte ideen og produktet. Account Director Trond Sandø i TRY synes det er morsomt at stolen er blitt en global viral-hit.

– Bilreklamer blir med rette beskyldt for å være like og mangler tydelige merke-markører, som gjør det vanskelig å skille de ulike bilmerkene fra hverandre. Resultatet er at kampanjene gjennomgående scorer lavt på kommunikasjonseffekter og merkevarebygging. Derfor er vi svært stolte over resultatene som «Stolen» har oppnådd i det norske markedet.

Les også:  Økokrim og Regnskap Norge inngår samarbeid for å bekjempe svart økonomi

– Volkswagen har satt nye rekorder på positiv endring i kunnskap og holdningseffekter til merkevaren og nyttekjøretøykategorien. I tillegg har kampanjen bidratt til at enda flere ønsker å velge Volkswagen Nyttekjøretøy neste gang de skal anskaffe seg varebil.

Og om du lurte på om stolen vil bli masseprodusert for salg, så svarer Øversveen slik:

– Jeg tror vi heller skal fortsette å lage praktiske, trygge og gode kjøretøy for de som har bilen som arbeidsplass.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.