Nye Toyota Corolla klar for lansering i Norge

toyota

Toyota Corolla er tilbake. Men bare i navnet – alt annet er nytt. 12 generasjoner over mer enn 50 år og millioner av biler solgt verden over, en av historiens mest folkekjære bilmodeller er tilbake i Norge.


Forventningene til en ny Corolla er naturlig nok høye; navnet er synonymt med robusthet, kvalitet og sikkerhet, folkelige priser – og kanskje litt trausthet. De fire første er med over i den nye generasjonen, men det siste kan strykes fra lista.

Bygget for Europa – selges globalt
Corolla er utviklet i og for Europa, selv om det er en modell som selges globalt. Europeiske sjåfører blir gjerne kreditert med den mest «engasjerte» kjørestilen, vi har også de høyeste hastighetene på motorveiene og stiller de høyeste kravene til kjøreegenskaper. Man tok altså utgangspunkt i det mest krevende publikumet. Brorparten av testingen av prototyper foregikk i Europa, inkludert i Belgia, hvor man finner Toyotas europeiske FoU-senter, som hadde ansvaret for stasjonsvognutgaven, Corolla Touring Sports.

Les også:  Propr tripler omsetningen

Den nye TNGA (Toyota New Global Architecture) GA-C-plattformen er grunnsteinen i Corolla. Takket være den er tyngdepunktet senket, karosseriet 60% stivere (sammenlignet med utgående modell, Auris) og demperne har fått et større register å spille på. Bruk av tynnere stålplater i tak og dører har ført til en anselig vektreduksjon. I sum gir det vesentlig bedre komfort og kjøreegenskaper.

Understellet er satt opp med et MacPherson hjuloppheng foran og en helt ny multilink-bakaksel. Foran er nyutviklede støtdempere og fjærer optimalisert for lineær styrerespons i middels til høye hastigheter. Multilink-akslingen bak er mer kompakt, og ergo lettere, enn i foregående modell, med spesialtilpassede fjærer for ypperlig stabilitet og komfort. Både foran og bak er friksjonen redusert med 40%. Det sørger for bedre, raskere respons og bedre komfort.

Les også:  Ingen samfiske-endringer i 2020

For første gang i Corolla er dessuten AVS (Adaptive variable suspension) tilgjengelig, både i kompakt- og stasjonsvognutgaven. Systemet kontrollerer støtdemperne i alle fire hjørner, gir bedre styrerespons, mindre krengning og bedre kjøreegenskaper. Kompresjonen og kraften til demperne kontrolleres kontinuerlig i 650 steg(!). AVS er koblet til kjøreprogramvelgeren, og justeres i henhold til valg av ECO, NORMAL, SPORT S, SPORT S+ eller CUSTOM-programmet.

Mange valgmuligheter
For første gang kan man velge mellom to hybriddrivlinjer i en Toyota: en oppdatert 1,8-liters variant med 122 hestekrefter og en ny 2-liters variant med 180 hestekrefter. Du kan også velge mellom to karosseriformer: kompakt eller stasjonsvogn.

Les også:  Uendret vågehvalkvote i 2020

Avhengig av utstyrsgrad er en rekke utstyr tilgjengelig enten som standard- eller ekstrautstyr: Adaptive fjernlys, LED-frontlykter i tre ulike utførelser og nivåer, TFT display med 3D-effekt i instrumentpaneler, Head-up display og et JBL stereoanlegg, for å nevne noe.

Sikkerhet tatt til nye høyder
På tvers av modellutvalget og utstyrsgradene er nye Corolla utstyrt med det siste Toyota Safety Sense-systemet. Det innebærer blant annet et oppgradert Kollisjonsvernsystem (PCS), Blindsonemonitor (BSM) med Varsling for kryssende trafikk (RCTA), Adaptiv Cruisekontroll (ACC), Filsentreringsassistent (LTA) og Filvarsling (LDA). Nyvinningene og oppgraderingene er gjort med samme mål for øye: å forhindre kollisjoner, eller, i verste fall, redusere konsekvensene.

Nye Corolla vil lanseres i Norge i mars, og forhåndssalget er nå i gang.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.