Prisen på mat og alkoholfri drikke økte med 2,8 prosent fra januar til februar 2019, viser tall fra SSB. De siste tolv månedene har konsumprisindeksen økt med 3 prosent, mens prisene på mat og alkoholfri drikke kun har økt med 2 prosent i samme periode.
– Prisøkningen på mat og alkoholfri drikke er som forventet, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare.
Prisene på mat og drikke følger et jevnt mønster gjennom året. Prisene går som regel ned i typiske tilbudsperioder som jul, påske og før skolestart, og justerer seg igjen etterpå.
– Prisøkningen i januar var uvanlig lav. Derfor er det ikke uventet at prisøkningen som kom fra januar til februar ble noe høyere enn vanlig for denne perioden, fortsetter Størksen.
Ser man på utviklingen i matprisene det siste året, har de økt klart mindre enn prisene generelt.
– Matprisene har kun økt med 2 prosent de siste 12 månedene. Prisene generelt har derimot økt med 3 prosent. Det er klare tegn på at konkurransen i dagligvarebransjen fortsatt er hard, avslutter Størksen.