Flatt batteri er den vanligste grunnen til at NAF rykker ut for hjelpe bilister. Dette kan du enkelt unngå ved å vedlikeholdslade batteriet.
– Dette er vel så viktig for nyere biler som eldre. Moderne biler har så mye elektronikk at det er ekstra viktig med et toppladet batteri, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Teknologien i bilene er i stadig endring. En moderne bil er proppet med elektronikk, styringsenheter, elektroniske støttesystemer og sensorer. Dette krever strøm og batteriet brukes også når bilen står stille. I tillegg er det tyngre for batteriet å starte en kald motor om vinteren. Derfor er det en god idé å lade opp batteriet før kulda setter inn.
– Fyll på strøm før vinteren, så unngår du startvansker midt i hverdagsstresset, rådgir Sødal. – Og dette gjelder for alle biler. Også elbiler har et startbatteri som trenger å få litt påfyll, fortsetter han.
Det er lurt å alltid ha fulladet batteri. Batteriet har lettere for å tømmes for strøm når det ikke er toppladet. Når kuldegradene er mange eller når fokksnøen kommer seg inn i motorrommet og legger seg over batteriet, kan batteriet tømmes. En vedlikeholdslader er ikke kostbar, og den er enkel å bruke.
– Følg instruksjonene til laderen og sjekk i bilens instruksjonsbok før du kobler laderen til bilens batteri. En natt med lading, og batteriet er godt som gull igjen, sier Nils Sødal. – Det kan lønne seg å lade batteriet jevnlig gjennom vinteren for å unngå startproblemer, fortsetter han.
Dårlig avslutning på hytteturen
Mange nordmenn er hyttefolk. Når bilen står parkert ute på fjellet i noen dager er det ekstra viktig at batteriet er i toppform så man får start på bilen når man skal hjem.
– Det kan være lenge å vente på bilberging når man er i fjellheimen. Lad opp batteriet før hytteturen, så slipper du det, avslutter Nils Sødal.