Arcus, som er et ledende nordisk merkevareselskap innen vin og brennevin, har valgt en plastkvalitet som er mye tynnere enn tidligere, og fordi den består av mange tynne lag, sikrer den transporten av varene på samme måte som før.
– Nå bytter vi til en tynnere plast for sikring av varer under transport. I denne prosessen reduserer vi den årlige plastbruken med ca. 40 prosent, tilsvarende 3,5 tonn pr år, sier Raymond Johansen, prosjektleder i Teknisk Avdeling i Arcus.
Miljøgevinsten tilsvarer det over 1.000 Oslo-innbyggere resirkulerer av plast hvert år.
– Vi sparer miljøet for plast. Dessuten slipper vi å bytte plastruller så ofte, det øker effektiviteten. I tillegg sparer vi penger fordi vi trenger mindre plast enn før, sier Johansen.
Arcus har selvsagt tatt «Plastløftet», og har dermed forpliktet seg til å redusere plastbruken med 30 prosent innen 2025.