Sommerhandelen svært viktig for Nordlandskommuner

dagligvarer

Sommeren er viktig for norsk handel, men det er store forskjeller mellom både fylker og kommuner. Sommerhandelen er aller viktigst for Moskenes kommune

– Handelen i Nordland er relativt stabil gjennom hele året, men enkelt-kommuner skiller seg ut ved å være svært avhengige av sommeromsetningen. I Moskenes kommune utgjør sommerhandelen hele 32.9 prosent av årsomsetningen! Det er høyest andel i hele landet, sier Bror William Stende, direktør for Virke Faghandel

Les også:  LESERINNLEGG: Taredyrking "hot" i nord?

I tillegg til Moskenes, er sommerhandelen også svært viktig for kommunene Rødøy, Flakstad og Træna, der sommerhandelen utgjorde mer enn en fjerdedel av årsomsetningen i 2017. Sommerhandelens andel av årsomsetningen er henholdsvis 29,9, 26,7 og 25,5 prosent.

– Dette understreker hvor viktig turister og hyttefolk er for omsetningen på de typiske turiststedene, slår Stende fast.

Feriefolket kjøper mye mat og drikke
– Sommerhandelen har stor betydning for omsetningen i dagligvarebutikkene på typiske feriesteder, forteller direktør for Virke Dagligvare, Ingvill Størksen.

Les også:  Opprop mot ansatt hos Statsforvalteren i Nordland

Turister og hyttefolk er særlig viktig for de minste lokale butikkene i utkant-Norge, og en vellykket sommeromsetning kan være avgjørende for å skape lønnsom drift.

– I typiske hytte- og turistkommuner er sommeren enormt viktig for årsomsetningen, fordi det kommer tilreisende som vil handle inn både mat og andre varer, sier Størksen.

– I små lokalsamfunn, kan dagligvarebutikken være helt avhengig av sommeromsetningen for å klare å holde åpent resten av året, og dermed være med å sikre lokalsamfunnet, avslutter Størksen.

Les også:  Ser lyst på utviklingen i Nordland

Tallene er utarbeidet av Kvarud analyse, på vegne av Hovedorganisasjonen Virke.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.