To av tre norske forbrukere vil ha norsk ribbe til jul. Det viser en ny undersøkelse gjennomført av Matmerk. – Ribba skal være norsk, ferdig snakka, sier Nina Sundqvist, administrerende direktør i Stiftelsen Matmerk.
Undersøkelsen ble gjennomført i slutten av oktober av Norstat/Mediacom for Matmerk. 67 % sier de foretrekker norsk ribbe, og bare 1 % sier de helt klart oretrekker importert kjøtt.
I år er det åpnet for import av inntil 300 tonn tysk ribbe før jul. Om importkvoten tas i bruk, avhenger av markedsituasjonen når julesalget tar av.
– Klart den norske ribba kan utkonkurrere den tyske i kjøttdisken. Folk må bare skjønne at den er norsk, så tror jeg valget er enkelt. Nyt Norge er den eneste merkeordningen som garanterer norsk opprinnelse, og er det merket forbrukeren både ser etter og kjenner best. Så sett Nyt Norge på den norske ribba, og gjør det enkelt for forbrukerne å velge det vil ha, nemlig norsk ribbe til jul, sier Sundqvist.
Matmerk gjennomfører hver høst en større forbrukerundersøkelse som måler forbrukerholdninger til norsk mat generelt og kjennskap til Nyt Norge spesielt.
– Aldri før har andelen som sier de er opptatt av hvor maten kommer fra vært høyere. Aldri før har flere sagt at det helst velger norsk mat. Aldri før har så mange sagt at de aktivt ser etter Nyt Norge-merket når de handler. Jeg er utrolig glad på norsk mat og norske matprodusenter sin vegne, sier Sundqvist.
– Ikke til forkleinese for de tyske svinebøndene, de gjør sikkert en bra jobb de også. Men mitt hjerte ligger hos den norske bonden og den norske kjøttbransjen. Jeg håper virkelig vi klarer å dekke det norske markedet med norsk ribbe for det både ønsker og fortjener den norske forbrukeren, avslutter Sundqvist.