Her er nye Toyota RAV4 Plug-in Hybrid

toyota

I dag starter Toyota et nytt kapittel i historien om RAV4, bilen som i sin tid satt standarden for SUV-er skapt for en aktiv livsstil, med verdensdebuten til nye RAV4 Plug-in Hybrid på Los Angeles Auto Show.

Den første plug-in hybrid-elektriske versjonen av RAV4 bygger på mer enn 20 år med ledende hybridteknologi fra Toyota, og kommer med en lovnad om mer kraft, bedre drivstoffeffektivitet og mindre utslipp enn noen andre modeller i klassen.

Bilen vil bli kronen på verket i den femte generasjonen av RAV4, en modell som kan sies å ha bekreftet sin historiske status som en av Europas mest populære SUV-er med over 120,000 bestilte biler siden lanseringen tidligere i år, inkludert 105,000 hybrider i Vest-Europa.

Les også:  – Laksedødeligheten kan løses

At RAV4 Plug-in Hybrid nå inntar posisjonen både som RAV4s toppmodell og som flaggskip for Toyotas hybrid-elektriske utvalg, skyldes kombinasjonen av høy kraft og ytelse, eksepsjonell effektivitet, den dynamiske GA-K plattformen og gode kjøreegenskaper på vei så vel som i terreng, takket være det det intelligente firehjulstrekk-systemet AWD-i. 

Etter å ha utviklet to generasjoner av modellen Prius Plug-in Hybrid står Toyota sterkt rustet til å produsere det imponerende nye drivverket til RAV4. Med full effekt på 306 DIN hk/225kW vil bilen kunne akselerere fra 0-100 km/t på bare 6.2 sekunder – raskere enn samtlige av sine rivaler med konvensjonelle drivverk.

Les også:  – Laksedødeligheten kan løses

I tillegg er målet at bilen skal få klasseledende CO2-utslipp og drivstofføkonomi: Toyota har allerede oppgitt data for WLTP-standard som indikerer et CO2-utslipp på under 30 g/km. Dette er et nivå som ingen matcher blant dagens D-segment Plug-in Hybrid AWD SUV-er.

Toyota har utnyttet den ekstra elektriske kraften for å oppnå en betydelig økning i effekt sammenliknet med en standard RAV4 Hybrid. Det er blitt utviklet et nytt litium-ion batteri med høy kapasitet, samt lagt til en omformer til hybridsystemets styringsenhet. Bensinmotoren er samme 2,5 liters Hybrid Dynamic Force-motor som i vanlige RAV4 Hybrid.

Les også:  – Laksedødeligheten kan løses

Resultatet er ikke bare umiddelbar akselerasjon, RAV4 Plug-in Hybrid får også lengre elektrisk rekkevidde med null bensinforbruk og eksosutslipp. Den forventede rekkevidden (WLTP) er på over 60 km, hvilket er lengre enn konkurrentenes sammenliknbare modeller og lengre enn det europeiske gjennomsnittet for daglig pendlerdistanse på 50 km. 

Nye RAV4 Plug-in Hybrid introduseres i tredje kvartal 2020.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.