Da koronapandemien traff i mars endret nordmenns handlevaner seg drastisk over natten. Nå røper bransjelederne hva vi har hatt på handlelista. – Nordmenn har kjøpt massevis av munnbind, håndsprit og C-vitaminer, men også glidemiddel og hårfarge, avslører netthandelsaktørene.
12. september er det seks måneder siden regjeringen stengte ned Norge. Umiddelbart flokket nordmenn seg til dagligvarebutikkene og apotekene for å hamstre alt fra tørrvarer og dopapir til smertestillende og hånddesinfeksjon. Samtidig merket også netthandelsaktørene enorm pågang, noe som ikke har minket siden den tid.
– Vi var allerede i vekst-modus, så kom Covid-19. Det har resultert i at vi passerte hele fjorårets omsetningstall allerede i august i år, sier Louise Fuchs, kommunikasjonsdirektør i Norges største matbutikk på nett, Kolonial.no.
Også sjefen i Norges største nettapotek, Farmasiet, kan bekrefte at netthandelen har skutt i været siden mars.
– Folk handler apotekvarer på nett som aldri før. Og da er det ikke bare snakk om de yngste, også de eldre har fått øynene opp for netthandel, forteller daglig leder i Farmasiet, Hans Kristian Furuseth.
Nå har begge netthandelsaktørene gått igjennom salgsstatistikken for å se hvordan nordmenns handlevaner har utviklet seg gjennom pandemien. Både Kolonial og Farmasiet kan konstatere at det har skjedd store forandringer de siste seks månedene, sett opp mot samme periode i fjor.
– Munnbindsalget er det som helt klart har økt mest da det var svært få privatpersoner som kjøpte dette før Covid-19. Sett opp mot samme periode i fjor snakker vi faktisk om en 400 000% økning. Videre så ser vi at hånddesinfeksjon har økt med 610%, reseptmedisin med 175%, Paracet med 150%, Ibux med 140%, Otrivin med 300%, og produkter for røykeslutt med 100%, meddeler Hans Kristian Furuseth.
Hos Kolonial forteller Fuchs om liknende økninger:
– Med stengte frisører har hårfarging økt med 550%, mens C-vitamin har økt med hele 910%. Den aldri så kjedelige poteten har økt med 700%, revet ost til pizza og håndsåpe med 600% og kaffe 100%. I tillegg har jordbær økt med svimlende 1000%, mye på grunn av at vi har hatt en lenger jordbærsesong enn vanlig, mens salget av vegetar og veganske produkter har mer enn doblet seg siden i fjor. Verdt å nevne er at lunsjvarene også har økt betraktelig, trolig siden mange av våre kunder har hatt hjemmekontor i perioden.
Selv om langt flere nordmenn synes det er praktisk å få levert mat- og apotekvarer på døren, er det spesielt én annen produktgruppe som også peker seg ut hos begge netthandelsaktørene, nemlig sexprodukter.
– Vi så tidlig en dobling i salget av kondomer og graviditetstester, sier Fuchs.
– Hos oss skøyt graviditetstester og glidemiddel-salget i været, begge deler har økt med 150%, sier Farmasiet-sjefen.
Både Kolonial og Farmasiet er enige om at produktgruppen sex og netthandel har merket en tydelig koronaeffekt.
– Det er jo litt praktisk å få levert denne typen varer på døren. Ettersom det er blitt en såpass stor økning på glidemiddel og graviditetstester skal vi ikke se bort ifra at det kommer en liten babyboom i starten av 2021, spår Furuseth.
2020 er definitivt året der hjemmekontor og mat- og apotekvarer på nett ble vanlig. Både Farmasiet og Kolonial forbereder seg på å vokse videre fremover da begge mener at en betydelig andel av befolkningen har lagt om handlevanene sine permanent.
– Vi er fremdeles en liten fisk i et stort dagligvaremarked, og vi tror stadig flere vil handle mat og dagligvarer på nettet, sier Fuchs.
– Markedsbalansen i apotekbransjen har endret seg betydelig gjennom de siste seks månedene. Det er mange som nå forstår hvor enkelt netthandel er, og den praktiske biten med å få levert medisinene sine hjem på døren, avslutter Farmasiet-sjefen.