ANNONSE: Black Friday setter nye salgsrekorder

Black Friday setter nye salgsrekorder

Den beryktede shoppingdagen Black Friday slo nylig alle gamle salgsrekorder med rundt regnet tre milliarder dollar i totale salg. Omsetningen bare øker og øker for hvert år, og den aller største andelen av disse salgene foregår over internett. Elsk det eller hat det – framtiden er her, og den er kommet for å bli. For å lykkes i dagens marked er man som bedrift nødt til å stille sterkt når det kommer til e-handel, søkemotorer og synlighet.

Selv om Black Friday er blitt et velkjent begrep, og byr på fantastisk salgspotensial for selgere verden over, er egentlig dagen i seg selv ikke spesielt unik. Hver eneste dag kjemper selskaper om å synes best, og få fram sine budskap, slik at forbrukerne velger å handle hos nettopp dem. Det blir bare så mye mer tydelig under denne årlige begivenheten. Lave priser og gode tilbud er blant de aller vanligste lokkemidlene, men det er sjelden nok til å overbevise de fleste forbrukere.

Synlighet på internett

Det er bare å innse det først som sist – verden har blitt digital. Datamaskinens inntog blant vanlige forbrukere tidlig på 2000-tallet startet det hele. For 20 år siden hadde mange husstander en familie-PC, der man på tur kunne sette seg ned å skrive eller spille litt. Et par år senere skjøt bredbåndet fart, og plutselig kunne man sitte på internett på ubegrenset tid. Det tok ikke lang tid før oppmerksomme handelsmenn skjønte at her fantes det penger det å tjene, og vipps, så var en ny æra født.

I dag er konkurransen om forbrukerne uendelig stor. Alle kjemper om å syns best, slik at kundene velger å handle hos dem. I kjølvannet av dette vokste det som kalles for SEO (Search Engine Optimisation) fram, eller søkemotoroptimalisering, på godt norsk. Dette er kunsten å være mest mulig synlig på internett-søkemotorer som Google, og til det kan du ansette et SEO byrå. Disse er markedsføringseksperter som hjelper din bedrift med å nå ut til potensielle kunder, gjennom å spesialisere seg innenfor søkemotoroptimalisering.

Det er mildt sagt en jungel der ute, og de fleste forbrukere nøyer seg med å trykke på noen av de første lenkene de blir tilbudt. I vår tid skal alt gå raskt og være effektivt, samtidig som tålmodigheten, særlig blant yngre mennesker, ikke er særlig stor. Forskning viser mot at vi i gjennomsnitt bruker rundt 15 sekunder på å avgjøre om noe er verdt å lese, eller kikke nærmere på. Da gjelder det å være på rett sted, til rett tid.

Elektronisk handel vokser

Alle handler på nettet i dag, og det med god grunn. Det kan simpelthen ikke stikkes under en stol hvor mange fordeler det har, for folk flest. Trenden er riktignok størst blant de yngre, men de siste årene har sett at selv eldre mennesker, opp mot 80 år, også er i gang med e-handel. Til og med statlige bedrifter som Vinmonopolet har måtte slenge seg på bølgen, med muligheter for nettbasert shopping og hjemkjøring. Bestilling av matvarer over nettet har eksplodert, og for mange har den tradisjonelle handleturen på butikken nesten forsvunnet helt.

Til tross for at verden har åpnet mer opp igjen, viser statistikk at handel over internett bare øker, og faktisk er høyere enn noen gang. De største kategoriene er dominert av digitalt og elektronisk utstyr, samt underholdning og fritid, men veksten gjelder likeså for en rekke områder. Framtiden er digital, trådløs, smidig, og full av konkurranse. Det handler ikke nødvendigvis lenger om å ha det beste tilbudet eller produktet – det viktigste er å være synlig og tilgjengelig, og framfor alt være blant de første i køen når forbrukerne er ute på elektronisk handel.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.